CVZ wil snelle invoering AWBZ-verzekering buitenland

Datum nieuwsfeit: 11-07-2000
College voor zorgverzekeringen

Snelle invoering AWBZ-verzekering buitenland

11 juli 2000 .
CVZ dringt aan op snelle invoering vrijwillige verzekering AWBZ voor uitkeringsgerechtigden en gepensioneerden in het buitenland
De minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) heeft het College voor zorgverzekeringen (CVZ) onderzoek laten doen naar de uitvoeringsmogelijkheden van een vrijwillig voortgezette AWBZ-verzekering voor uitkeringsgerechtigden en gepensioneerden, die in het buitenland wonen. De conclusie van dit onderzoek is dat mensen met een pensioen of uitkering, die niet ziekenfondsverzekerd zijn, op vrijwillige basis de AWBZ-verzekering kunnen voortzetten, met de zelfde rechten en plichten als de verplichte AWBZ-verzekering. Met deze oplossing zijn die specifieke groepen in het buitenland geholpen die sinds 1 januari 2000 buiten de AWBZ-verzekering vallen.

Het College benadrukt dat haast geboden is met het wetgevingstraject. De betrokkenen hebben dan snel duidelijkheid en de uitvoeringsorganen krijgen tijdig instructies om deze nieuwe regeling uit te voeren.

De mensen die in aanmerking willen komen voor deze regeling moeten binnen een jaar na de beëindiging van de verplichte AWBZ-verzekering kenbaar maken of zij kiezen voor de vrijwillige voortzetting. Ook degenen die, na 1 januari 2000 geconfronteerd zijn met deze maatregel en aan alle voorwaarden voldoen, kunnen de AWBZ-verzekering vrijwillig voortzetten. Betrokkenen krijgen dan met terugwerkende kracht aanspraak op vergoeding van de kosten van de AWBZ-zorg.

Veel reacties
De maatregel van 1 januari 2000 om niet-ziekenfondsverzekerde mensen met een uitkering of een pensioen in het buitenland uit te sluiten van de AWBZ-verzekering, heeft tot veel reacties geleid van met name AOW-ers. Dit was aanleiding voor de Tweede Kamer om in overleg te treden met de minister. De minister heeft vervolgens een onderzoek naar de uitvoerbaarheid van een vrijwillige voortgezette AWBZ-verzekering aan de Tweede Kamer toegezegd. In een brief van 31 mei heeft de minister van VWS het CVZ verzocht om een uitvoeringstoets. Op donderdag 13 juli a.s. zal het bestuur van CVZ in een extra vergadering zijn rapport vaststellen.

Auteur: H. Zoontjes (020) 34 75 867

Mutatiedatum 21/07/00 11:36:10