Rode kaarten FNV voor Nike, KNVB en Euro 2000

Datum nieuwsfeit: 11-07-2000

Rode kaarten voor Nike, KNVB en Euro 2000

8 juli 2000

FNV-voorzitter Lodewijk de Waal en Novib-directeur Greetje Lubbi reiken dinsdag 11 juli in Rotterdam 2.000 rode kaarten uit aan Nike, KNVB en Euro 2000.

Voor de kaarten hebben 2.000 mensen geposeerd. Onder hen prominente politici als de ministers Jorritsma en Hermans, staatssecretarissen Cohen, Bos, en Ybema en fractievoorzitters Melkert, Rosenmöller en De Graaf.

De uitreiking van de rode kaarten aan onder meer Alain Courtois van Euro 2000 vindt plaats tijdens de afsluiting van de Euro 2000 Campagne. Dit is een actie van onder meer FNV, Novib, Landelijke India Werkgroep en de Schone Kleren Kampagne.

Tijdens het EK voetbal vroegen de organisaties aandacht voor de beroerde arbeidsomstandigheden van de makers van sportkleding en voetbalschoenen. Dit onder het motto 'Laat de leeuw niet in z'n hempie staan'.

Behalve 2.000 rode kaarten worden duizenden fair playkaarten en faxen overhandigd. Ook is geld opgehaald. Dit bedrag - ruim 10.000 gulden - wordt echter pas aan Nike en Adidas overhandigd als de bedrijven kunnen garanderen dat het geld ook gebruikt wordt om de werknemers hun verdiende loon te geven.

Daarvoor moeten de bedrijven een gedragscode opstellen. Daarin moet onder meer staan het recht op leefbaar loon en een onafhankelijke controle. Adidas heeft laten weten dat het niet bij de afsluiting van de campagne aanwezig wil zijn.

Afsluiting campagne: dinsdag 11 juli 2000, 10.00 uur. Bij het kantoor van Euro 2000, Wilhelminaplein 12, Rotterdam

De actie 'Laat de leeuw niet in z'n hempie staan' werd ondersteund door FNV, Amnesty International, COS, ASN Bank, Hivos, Fair Trade, X minY, Unicef, Wereldwinkel, Novib, Pax Christi, Landelijke India Werkgroep, VVCS, Schone Kleren Kampagne en de Alternatieve Konsumenten Bond.

Meer informatie over de actie op de website van de Schone Kleren Kampagne en bij FNV Mondiaal.

Videoclip Bij de Schone Kleren Kampagne is ook een korte clip te bekijken. Men kan kiezen tussen langzame verbinding of snelle verbinding. Hiervoor is wel de plugin realplayer vereist. Overzicht persberichten