Business-event Simmer 2000 afgelast

Datum nieuwsfeit: 12-07-2000
Business-event Simmer 2000 afgelast

Het business-event
'Wêrom om utens, om utens werom' dat in het kader van Simmer
2000 op 12 en 13 juli a.s. zou worden gehouden, wordt wegens een tegenvallend aantal deelnemers afgelast. Dit hebben de initiatiefnemers de Kamer van Koophandel, Provincie Fryslân en de gemeenten in de A7-zone en Westergozone vandaag besloten. Doel van het business-event was een ontmoetingspunt te creëren voor naar elders vertrokken Friese ondernemers (Friezen om utens) met huidige Friese ondernemers. Werd het idee voor dit evenement in een eerder stadium bij buitenlandse ondernemers nog enthousiast ontvangen, dit heeft niet geleid tot buitenlandse aanmeldingen.

Aan het programma en de organisatie heeft het niet gelegen. Het programma bestond uit een
symposium over zakelijke ambities in de Lawei in Drachten. Aansprekende Friezen hadden hun medewerking reeds toegezegd, zoals Annemarie Jorritsma (Minister van Economische Zaken), Ed Nijpels (Commissaris van de Koningin van de provincie Fryslân), Hans de Boer (voorzitter MKB Nederland) en Harry Zijlstra (directeur van het Belgische All Crump). Verder voorzag het programma in bedrijfsbezoeken bij gerenommeerde Friese bedrijven, zoals Douwe Egberts, Philips, Sonnema, Dunlop Enerka en Friesland Coberco Dairy Foods. Ook stonden informele activiteiten op het programma, zoals een golfclinic, varen over de Friese meren, rijden met Friese paarden of een stadswandeling in Leeuwarden. Het tweedaagse programma zou worden afgesloten met een groots ijsevenement in elfstedensfeer met diner en muziek in het Thialf stadion in Heerenveen. Hier zouden schaatscoryfeeën zoals Wopke de Vegt, Falko Zandstra, Yvonne van Gennip en Jeen v.d. Berg een schaatsclinic geven.

Deze activiteiten gaan nu allemaal definitief niet door. De organisatie had 2800 persoonlijke uitnodigingen verstuurd en diverse malen de publiciteit gezocht. Toen het aantal aanmeldingen achterbleef bij de verwachtingen is de inschrijfdatum verlengd en hebben alle potentiële deelnemers nog een herinneringsbrief ontvangen. Ook hierop was de respons te laag. Uiteindelijk waren er 35 aanmeldingen, waarvan niet één uit het buitenland, terwijl er gerekend was op 350 deelnemers. Dit aantal was gebasseerd op de oorspronkelijke raming van het totaal aantal gasten dat in het kader van Simmer 2000 naar Fryslân zou komen.

De organisatie heeft het vermoeden dat buitenlandse ondernemers en oud-ondernemers wel naar Simmer 2000 komen om op bezoek te gaan bij familie of in de eigen woonplaats, maar minder behoefte hebben aan contacten met huidige Friese ondernemers.

einde persbericht

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Congresbureau Friesland
Mevrouw Anthonie C. Feenstra