Regio Amsterdam oogappel buitenlandse investeerders

ERNST AND YOUNG

Regio Amsterdam oogappel buitenlandse investeerders
AMSTERDAM OOGAPPEL VAN BUITENLANDSE INVESTEERDERS

Amsterdam is Nederlands meest succesvolle regio in het aantrekken van buitenlandse investeerders. Dat blijkt uit een onderzoek van Ernst & Young.s International Location Advisory Services. De regio wist een derde van alle buitenlandse investeringsprojecten naar zich toe te trekken en liet daarmee Rotterdam en Haaglanden ver achter zich. Het Amsterdamse succes is met name te danken aan haar populariteit onder ICT-bedrijven. Friesland, Drenthe en Zeeland doen het binnen Nederland het slechtst in het lokken van buitenlandse investeerders.

Nederland verwelkomde met 85 projecten in 1999 nagenoeg evenveel buitenlandse investeerders als in 1998 en staat daarmee binnen Europa op de achtste plaats. Van alle investeringsprojecten in ons land vindt meer dan de helft plaats in de provincies Noord- en Zuid-Holland. Limburg was in 1999 de derde provincie met 15 procent van de investeringen. Op regionaal niveau is de Amster-damse regio de grootste ontvanger van investeringen (23 projecten). De regio.s Rotterdam en Haaglanden zijn respectievelijk tweede (10) en derde (9). In Groningen, Drenthe, Friesland, Zeeland, Overijssel en Flevoland strijken relatief de minste buitenlandse investeerders neer. Vandaag werd bekend dat de Europese Commissie instemt met het Nederlandse beleid om in een aantal van deze regio.s investeringen van bedrijven financieel te stimuleren.

Ongeveer de helft van de grensoverschrijdende investeringen in de regio Amsterdam zijn ICT-gerelateerd, waarbij de nadruk ligt op software en de ontwikkeling van eBusiness-bedrijven. Er is in Amsterdam e.o. dan ook duidelijk sprake van een clustering van ICT-activiteiten, hetgeen wordt onderstreept door de komst van Cisco Systems naar ons land. Dit bedrijf voorziet in de bouw van een kantoor voor 5.000 mensen, waarmee Amsterdam de grootste Cisco-vestiging buiten de VS in de wacht sleept. Overigens wijzen de onderzoekers wel op groeiende concurrentie van andere ICT-minnende regio.s in Europa, waaronder Londen, Frankfurt, Dublin en het île-de-France. In Rotterdam vinden de meeste investeringen plaats in de chemische industrie. In de regio-Haaglanden werden investeringen aangetrokken in zowel de ICT-sector als de zakelijke dienstverlening.

Noot voor redacties