Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 12-07-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 12-07-2000 Poltieberichten van 11/7 (13.00 uur) t/m 12/7 (07.00 uur)

Drachten: inbraak auto
Dinsdag tussen 12.00 en 12.15 uur werd ingebroken in een bestelauto, die geparkeerd stond op de Middelwyk. Door een portier te vernielen, kwam men de auto binnen. Uit de auto werd een radio/cd-speler en een radardetector weggenomen. De eigenaar, een 24-jarige inwoner uit Drachten, heeft aangifte gedaan.

Makkum: aanrijding met licht gewonde
Dinsdag omstreeks 12.15 uur vond op de Stranswei een aanrijding plaats tussen een vrachtauto en een bestelauto. De vrachtwagen, trekker met oplegger, werd bestuurd door een 48-jarige inwoner uit Sneek. Deze bestuurder wilde vanaf het terrein van Amels de Stranswei oprijden om zijn weg te vervolgen in de richting van de Waardwei. Hij verleende daarbij geen voorrang aan de bestelauto, die over de Stranswei reed en die bestuurd werd door een 37-jarige Duitse vrouw uit Herne. De vrouw had wat oppervlakkige wondjes door rondvliegende glassplinters en bleek haar pink gebroken te hebben. Zij is overgebracht naar het ziekenhuis in Sneek.

Zurich: inbraak auto
In de nacht van maandag op dinsdag werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond naast een woning aan It Leech. Het linker voorportier werd vernield en uit de auto werd een radio/cd-speler weggenomen, alsmede een cd-wisselaar met daarin negen cd's. De eigenaresse, een vrouw van 28 jaar, heeft aangifte gedaan.
Drachten: winkeldiefstal
Dinsdag omstreeks 14.35 uur werd een 55-jarige vrouw uit Drachten op heterdaad betrapt bij het wegnemen van een tube crème uit een drogisterij aan de Noordkade. Door de bedrijfsleidster, een 40-jarige vrouw uit Drachten, werd aangifte gedaan. De verdachte werd overgebracht naar het bureau in Drachten en kreeg aldaar een transactie aangeboden van f 240.-.

Drachten: inbraak auto
Dinsdag tussen 09.00 en 17.00 uur werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op de Esseweg. De ruit van het linker voorportier werd vernield en uit de auto werd een radio/cd-speler met daarin een cd weggenomen. De eigenaar, een 51-jarige inwoner uit Grou, heeft aangifte gedaan.

Leeuwarden: mishandeling
Dinsdag omstreeks 15.30 uur liep een 50-jarige inwoner uit Leeuwarden over het trottoir van de Hollanderdijk. Uit tegenovergestelde richting naderde een aantal fietsers, die over het trottoir fietsten, dit in verband met wegwerkzaamheden aan de Hollanderdijk. Een fietser, een jongeman met een meisje achterop, fietste in de richting van de voetganger. De voetganger en de fietser raken elkaar, waardoor de fietser met het meisje achterop bijna ten val komt. De fietser gaat dan helemaal door het lint en begint gelijk op de man in te slaan. Deze komt ten val en als hij op de grond ligt, schopt de jongen nog op de man in. Omstanders roepen de jongen toe, dat hij moet ophouden. Als de man daarna overeind komt en dizzy op de jongen toeloopt, trekt deze een mes en wil op de man insteken. Door de paraplu en het schreeuwen van de omstanders en het meisje dat achterop zat, wordt de jongen op afstand gehouden en uiteindelijk vluchtte hij met het meisje weg. Het slachtoffer is voor controle overgebracht naar het MCL-Zuid en kon na behandeling naar huis. Het slachtoffer had een hoofdwond. Het signalement van de jongen: leeftijd 17 tot 19 jaar, normaal tot tenger postuur, lengte 1.75 meter, kort zwart krullend haar, buitenlander, sprak goed Nederlands en had een zwarte Nike-jas aan, zwarte glimmende broek en witte schoenen.

Drachten: aanrijding gewonde
Dinsdag omstreeks 17.55 uur vond op de kruising Dorsvloer Hooizolder een aanrijding plaats tussen een personenauto en een bromfiets. De bestuurder van de bromfiets, een 24-jarige inwoner uit Drachten, reed zonder goed uit te kijken komende vanuit de richting Postlaan het kruisingvlak op en verleende geen voorrang aan een personenauto, die bestuurd werd door een 23-jarige inwoner uit Drachten. De bromfietsbestuurder klaagde over duizeligheid en is voor onderzoek overgebracht naar het ziekenhuis in Drachten.

Franeker: aanrijding met gewonden
Dinsdag omstreeks 16.35 uur vond op de Harlingerweg een aanrijding plaats tussen drie auto's. Bij deze aanrijding vielen twee gewonden. Een 55-jarige inwoner uit Midlum stond met zijn auto voorgesorteerd om links af te slaan naar een garagebedrijf aan de Harlingerweg. Een achterop komende auto, bestuurd door een 33-jarige inwoner uit Lollum, zag de stilstaande auto niet op heeft deze te laat opgemerkt, waardoor hij tegen de stilstaande wagen aanreed. Door de klap van de aanrijding kwam de stilstaande auto van de Midlummer op de weghelft voor het tegemoetkomende verkeer en kwam daar in botsing met een personenauto, die werd bestuurd door een 31-jarige inwoner uit Ried. De man uit Ried en Midlum raakten gewond en zijn overgebracht naar het MCL-Zuid. De verwondingen van de man uit Ried bleken achteraf mee te vallen, terwijl de Midlummer een gecompliceerde fractuur opliep aan zijn rechter enkel. De bij deze aanrijding betrokken auto's raakten zwaar beschadigd. Gedurende de aanrijding werd het verkeer op de weg omgeleid via het westelijke industrieterrein. Om 18.00 uur werd de weg weer voor het verkeer vrijgegeven.

Sneek: belediging
Dinsdag omstreeks 21.10 uur werd een 28-jarige inwoner uit Sneek aangehouden ter zake belediging van een surveillante. De man werd kwaad daar hij niet langs een afzetting mocht op het Hoogend. Deze afzetting was aldaar geplaatst in verband met een openluchtspel dat iets verderop werd gehouden in het kader van 'Simmer 2000'. De man schold de surveillante uit en toen hij daarop ook nog een paard met daarop een ruiter een klap gaf, waardoor de ruiter van het paard viel, was de maat vol en werd de verdachte aangehouden. De ruiter nam deel aan het openluchtspel. Hij raakte niet gewond. De verdachte is overgebracht naar het bureau en na verhoor weer heengezonden.
Leeuwarden: onder invloed
Woensdag omstreeks 00.05 uur werd op de Schrans een autobestuurder gecontroleerd. De man, een 55-jarige inwoner uit Leeuwarden, reed over de Schrans zonder verlichting en bleek bovendien gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 625 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 7 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd.

Bureau Voorlichting & PR, telefoon 058 - 880 8272