Politieberichten Hollands Midden

Fax 071-545 93 26
Afkomstig van: Sjoerd van Andel
Datum: 12 juli 2000

Kop-staart aanrijding Roelofarendsveen Gisterenmiddag 11 juli, tijdens de avondspits om 16.30 uur, zijn vier personenauto's betrokken geraakt bij een kop-staart aanrijding op de westbaan van de A4. Een 25-jarige man uit Leiderdorp moest afremmen voor een filevorming voor hem. Hij stond nagenoeg stil toen hij werd aangereden door een 30-jarige man uit Delft die niet op tijd kon remmen. Hierdoor botste de man uit Leiderdorp tegen zijn voorganger, een 29-jarige man uit Rotterdam. De man uit Delft werd vervolgens weer aangereden door een 21-jarige vrouw uit Amsterdam. Twee passagiers van de vrouw uit Amsterdam zijn met onbekend letsel overgebracht naar het Rijnlandziekenhuis in Leiderdorp. Van de overige betrokkenen hebben de bestuurders van de voorste en de tweede auto nekklachten opgelopen.

Doorrijden na aanrijding Alphen aan den Rijn

Op dinsdag, 11 juli, omstreeks 14.45 uur, vond op de Herenweg (prov. Weg N-207) in Alphen aan den Rijn een aanrijding plaats, waarbij in totaal zes personenauto's schade opliepen. De aanrijding vond plaats op/nabij de kruising Eisenhowerlaan Herenweg. Ook vielen hierbij twee lichtgewonden: een 62-jarige bestuurster uit Hazerswoude-Rijndijk en een 32-jarige bestuurster uit ter Aar.

Kort hiervoor hadden twee andere automobilisten, voor het verkeerslicht stilstaand op dezelfde weg, een verkeersconflict. Het betroffen hier een 26-jarige inwoonster van Alphen aan den Rijn en een onbekend gebleven bestuurder van een zwarte Volkswagen Golf. Deze bestuurders reden linksaf de Herenweg op. De 26-jarige vrouw werd hierna afgesneden door de onbekend gebleven bestuurder van de VW Golf. Hierbij ontstond schade aan haar auto, een Honda Civic. De man stapte uit en wilde de vrouw aanspreken, echter zij sloot haar portieren af. De bestuurder van de Golf stapte weer in en reed met hoge snelheid weg over de Herenweg in de richting van Leimuiden. De vrouw bleef beduusd achter en direct hierop hoorde zij achter zich de kop-staart aanrijding plaatsvinden, waarbij de zes personenauto's betrokken raakten.

De politie is op zoek naar de bestuurder van de zwarte VW Golf, die de plaats van het ongeval heeft verlaten, zonder dat zijn identiteit behoorlijk kon worden vastgesteld. Het eerste deel van het kenteken van deze auto luidt vermoedelijk HF. Eventuele getuigen worden dringend verzocht contact op te nemen met de politie in Alphen aan den Rijn, telefoon 0172-484555

Onder invloed Alphen a/d Rijn
Dinsdagavond 11 juli omstreeks kwart voor elf is op de Van Nesstraat een 59-jarige inwoner van Alphen a/d Rijn aangehouden vanwege rijden onder invloed. Zijn rijgedrag was dienstdoende politieambtenaren even daarvoor opgevallen.Hij had een ademalcoholgehalte van 590 ug/l. De limiet is 220 ug/l. Hij kreeg een proces-verbaal, een rijverbod van 6 uur en zijn rijbewijs is ingevorderd.
Aanhoudingen Alphen a/d Rijn
Op dinsdag 11 juli en woensdag 12 juli zijn in verband met een zogenaamde rip-deal 3 verdachten aangehouden, allen woonachtig in Alphen a/d Rijn en in de leeftijd van 20 tot 24 jaar. De rip-deal vond plaats op 11 juni. Op de openbare weg werd van de ene aangehouden verdachte een zak xtc-pillen afgenomen door de twee andere verdachten. Tevens werd naar aanleiding van deze zaak een vierde persoon aangehouden die verdacht wordt van een andere rip-deal.
Onder invloed en zonder rijbewijs Gouda Een 26-jarige man uit Gouda zat maandag 10 juli met te veel alcohol op achter het stuur van zijn auto op het Stationsplein. De uitslag van de ademanalyse was 275 ug/l. Tevens bleek zijn rijbewijs niet meer geldig te zijn. De man kreeg een proces-verbaal voor beide zaken en tevens werd zijn rijbewijs ingevorderd.

Geen brommobiel Nieuwerkerk aan den Ijssel Op maandag 10 juli heeft de politie in Nieuwerkerk aan den Ijssel een 30-jarige inwoner uit Nieuwerkerk aan den Ijssel aangehouden die op een verbouwd mobiel zat. Het voertuig zag eruit als een Suzuki Alto met een nummerplaatje. Volgens de bestuurster was dit een brommobiel. Het voertuig werd meegenomen naar het bureau en gekeurd door de verkeersdienst. Een brommobiel dient te voldoen aan een aantal eisen om brommobiel te mogen heten. Bijvoorbeeld een maximum gewicht van 350 kg, terwijl dit voertuig al 650 kg woog. Bovendien kon het nog steeds 100 km/uur rijden. De bestuurster werd uitgelegd dat een personenauto nooit aangepast kan worden tot brommobiel en dat het erg gevaarlijk was met dit specifieke voertuig te rijden. De politie schreef geen bekeuring uit omdat de eigenaar instemde met onmiddelijke vernietiging van het voertuig.

Auto te water Lekkerkerk
Op dinsdag 11 juli omstreeks 12.00 uur reed een 27-jarige man uit Rotterdam op de Boezemweg in Lekkerkerk. Door nog onbekende oorzaak raakte de auto in een slip en verloor de man de macht over het stuur. Hierdoor reed de man met zijn bestelbus in de bermsloot ter hoogte van kilometerpaal 1.4. Hierbij miste hij op een haar een boom. De man klom snel uit zijn auto en ging op het dak zitten. De man is met een bootje uit zijn benarde positie bevrijd. De man bleek bij het ongeval zijn sleutelbeen te hebben gebroken.