Productie Chrysler PT Cruiser op volle snelheid

Datum nieuwsfeit: 12-07-2000

12 juli 2000

Productie Chrysler PT Cruiser op volle snelheid Klanten over de gehele wereld die wachten op hun Chrysler PT Cruiser zullen blij zijn dat de productie op volle snelheid draait, dat we vóór zijn op het schema en dat topkwaliteit geleverd wordt.

Als reactie op de overweldigende wereldwijde vraag naar Chryslers enorm populaire PT Cruiser heeft het Toluca Assembly Complex van het bedrijf vrijdag al haar maximum productieniveau van de PT Cruiser bereikt; dat is 2 weken eerder dan gepland. Door de efficiency te verbeteren, te werken met leveranciers en wat overuren te maken, kan de fabriek dit jaar ongeveer 4000 extra autos produceren.

Tegelijkertijd heeft de Eurostar Assembly Plant in Graz, Oostenrijk, een begin gemaakt met het veranderen van haar Tooling and Finalizing leveringsketenlogistiek, als voorbereiding op de Europese productie van de Chrysler PT Cruiser die aan het begin van de zomer van 2001 zal beginnen. Momenteel zijn 14 Eurostar ingenieurs in Toluca in het kader van de voorbereiding van de introductie van de auto in Graz bezig met de benchmarking van de best practices.

Van Times Square en Sunset Boulevard tot de Champs Elysees en de Potsdamer Platz raast de PT gekte over de wereld, Aldus Jim Holden, President en CEO van de DaimlerChrysler Corporation. "De enorme belangstelling voor deze auto onderstreept nog eens de potentiële groei van het merk Chrysler over de gehele wereld.

Nu de huidige automobielproductie voortijdig op topniveau is gekomen, doe we alles wat we kunnen om te voldoen aan de overweldigende vraag van klanten over de gehele wereld. Omdat volgend jaar de productie in Graz begint, komt in Noord-Amerika meer ruimte vrij en daar is de vraag het grootst. Kwaliteitsindicators en de eerste garantieresultaten voor de Chrysler PT Cruiser hebben voor een nieuwe benchmark voor het bedrijf gezorgd. Dit is de beste introductie die we bij Chrysler ooit hebben meegemaakt, vertelt hij.

Sinds het debuut van deze auto in januari 1999 en haar recente verschijning op de wegen overal in de wereld verdringen de klanten elkaar om hun order te plaatsen. De PT Cruiser is sinds april in Noord-Amerika op de markt en vanaf mei in Europa en Japan.

Dankzij het harde werk van het introductieteam en de flexibiliteit van de Toluca fabriek in Toluca, Mexico, slaagde de fabriek erin het maximale productiecijfer van 40 autos per uur te bereiken, twee weken vóór de geplande datum. De Toluca fabriek zal in staat zijn om 180.000 autos per jaar te produceren; met de 50.000 die in Graz geproduceerd worden, komt het totaal op 230.000 autos per jaar.Circa 3400 teamleden zijn in het Toluca complex werkzaam, in twee ploegendiensten van negen uur. De fabriek produceert momenteel 2,0 liter en 2,4 liter versies voor de wereldmarkt, zowel voor links- als rechts rijden.

Omdat de productie van de Chrysler PT Cruiser zo enorm is, is de productie van de 2000 Chrysler Sebring Convertible daar afgenomen en overgebracht naar de Sterling Heights Assembly Plant in Detroit. Sterling Heights is momenteel bezig met het verhogen van de productie van de geheel nieuwe Chrysler Sebring Convertible en Chrysler Sebring sedan, die in Europa begin volgend jaar op de markt komen.

De flexibiliteit van de Toluca productiefaciliteit heeft het bedrijf in staat gesteld om de PT Cruiser op de markt te brengen maar intussen door te gaan met het bouwen van de Chrysler Sebring Convertible (en Mexicaanse versies van de Chrysler Cirrus en Dodge Stratus), zonder dat sprake is geweest van verlies van productievolume.

Vanwege de toenemende flexibiliteit van onze productiefaciliteiten kunnen we in de fabrieken veel eerder pre-productie voertuigen bouwen, aldus Gary Henson, Executive Vice President Manufacturing van DaimlerChrysler. De voordelen zijn enorm. Dankzij de flexibiliteit kunnen we sneller een product van een hogere kwaliteit produceren, met lagere kosten, minder downtime en een minimaal productieverlies. Dat betekent een belangrijke verbetering van productiviteit en efficiency. In Toluca hebben we geen productieverlies geleden en we konden ons gedurende het gehele proces blijven concentreren op de kwaliteit. Het is een succesverhaal voor het PT Cruiser introductieteam in Toluca en in Auburn Hills.

DE KWALITEIT VAN DE PT CRUISER ZORGT VOOR EEN NIEUWE BENCHMARK De interne kwaliteitsmaatregelen voor de PT Cruiser en de eerste garantieclaims na twee maanden betekenen een nieuwe kwaliteitsbenchmark voor een Chrysler productiestart van een geheel nieuw voertuig.

De introductie van de PT Cruiser is wat kwaliteit betreft de beste introductie die we ooit gerealiseerd hebben, aldus Henson. Het doel van voortdurende verbetering is om beter te worden en wij leggen met elke introductie de lat weer hoger.

Toluca behoorde tot de vele fabrieken die door de wereldwijde DaimlerChrysler productiegroep als benchmark gebruikt werden bij de ontwikkeling van best practices voor de Operating Principles, het uitgebreide systeem dat het bedrijf gebruikt voor de productie van voertuigen.

Om de kwaliteit te verzekeren, controleert de Toluca fabriek elk aspect van onderdelen, processen en afwerking van carrosserie tot lakken en eindmontage.

Tot de kwaliteitsborgingprocedures behoren:

- Het meten van de maatvastheid van acht volledige carrosserieën per dag door de millimetervariaties in de x-,y- en z-as van 5493 punten op de carrosserie te bepalen;

- Visual Management via quality alert systemen die zijn ontworpen om afwijkingen onmiddellijk aan het licht te brengen. Het systeem biedt visuele en akoestische signaleren voor elk station voor tooling, productie, onderhoud en materiaalstroom;

- De toevoeging van 55 robots voor dimensional & integrity welding, waaronder twee framing stations;

- Dagelijkse las- en sealingcontroles, uitgevoerd via ultrasone lasdetectie;

- Dagelijkse controles van carrosserie, lak en montage voor interne en externe evaluatie;

- 100 % controles van het elektrisch en het mechanisch systeem;
- 100 % watertests;

- Dagelijkse controle van de klanttevredenheid (Customer Satisfaction Audit, CSA);

- ..en 100 % wegtest-evaluatie op de testbanen in Toluca