Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

RandstadRail stap dichterbij na overeenkomst

Datum nieuwsfeit: 12-07-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Gemeente Den Haag


RandstadRail stap dichterbij


De minister van Verkeer en Waterstaat en de portefeuillehouders Verkeer en Vervoer van de stadsregio Rotterdam en het stadsgewest Haaglanden ondertekenden op 12 juli een procesovereenkomst voor de aanleg van RandstadRail. Hierin zijn de al gemaakte afspraken vastgelegd en wordt afgesproken wanneer de nog ontbrekende gegevens beschikbaar moeten zijn. Naar verwachting wordt eind dit jaar een uitvoeringsovereenkomst getekend. In 2004 kunnen de eerste onderdelen van RandstadRail waarschijnlijk in gebruik worden genomen.

RandstadRail verbindt Den Haag, Rotterdam en Zoetermeer via de Hofpleinlijn en de Zoetermeerlijn door middel van een light railsysteem. De Zoetermeerlijn wordt in Den Haag over het tracé van tramlijn 3 doorgetrokken naar Loosduinen en in Zoetermeer verlengd naar de nieuwe woonwijk Oosterheem. De Hofpleinlijn wordt in Rotterdam vanaf de Kleiweg door middel van een geboorde tunnel verbonden met het metrosysteem bij het Centraal Station. In Den Haag wordt bij het Centraal Station een viaduct aangelegd, waardoor in de toekomst een koppeling van de Hofpleinlijn aan de bestaande tramlijnen richting Scheveningen mogelijk is. Met RandstadRail wordt een aantal belangrijke woon- en werklocaties (beter) bereikbaar met het openbaar vervoer door onder meer de bouw van nieuwe stations. In stadsgewest Haaglanden zijn dat stations in Oosterheem, Leidschenveen, Forepark, Pijnacker-Zuid en de Prinses Beatrixlaan in Den Haag.

Begin dit jaar al bereikten de minister en de regio's - onder een aantal voorwaarden - overeenstemming over de uitvoering van RandstadRail. Omdat er op dit moment nog te veel onzekerheid bestaat over de financiële risicos is besloten eerst een procesovereenkomst op te stellen waarin die eerder gemaakte afspraken zijn vastgelegd. Zodra er volledige duidelijkheid is over de uitvoering, de risicos en de financiering van RandstadRail wordt een uitvoeringsovereenkomst opgesteld en kan de aanvraag voor de rijksbijdrage worden ingediend. Dit gebeurt naar verwachting eind dit jaar.

De totale rijksbijdrage voor de aanleg van RandstadRail bedraagt 1413 miljoen gulden.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie