Datum nieuwsfeit: 12-07-2000
Vindplaats 2

VAKOPL TRANSPORT EN LOGISTIEK

Alphen a/d Rijn, 12-07-00

Minister Netelenbos reikt aan 10 vrouwen een beurs voor de opleiding tot vrachtwagenchauffeur uit

Vrouwen passen uitstekend in nieuw profiel beroepschauffeur

Vakopleiding Transport en Logistiek heeft op woensdag 12 juli tien vrouwen een beurs verstrekt voor de complete opleiding tot vrachtwagenchauffeur. De dames (in leeftijd variërend van 19 tot 43 jaar) werden geselecteerd uit 150 vrouwen die reageerden op een oproep tijdens de BedrijfsAutoRAI, eerder dit jaar. Minister Netelenbos reikte de beurzen uit in perscentrum Nieuwspoort. De beurzen dragen de naam van de bewindsvrouw en zijn bedoeld om de instroom van vrouwen in het chauffeursvak te stimuleren. De Nederlandse transportsector worstelt momenteel met ruim 4.000 vacatures voor chauffeurs. Het beroepsprofiel wijzigde de laatste jaren aanzienlijk. Daardoor zijn vrouwen inmiddels even geschikt als mannen.

De beurzen zijn dit jaar voor het eerst toegekend. De Vakopleiding wil tijdens de zittingsperiode van mevrouw Netelenbos jaarlijks tien beurzen toekennen. De eerste tien gelukkigen krijgen tijdens de opleiding onder andere de kans om op de Truck Simulator for Training (TRUST) ook enige virtuele rijlessen te volgen. Bij de opening van de simulator begin dit jaar door Minister Netelenbos werd de beurs ingesteld. Het is de bedoeling dat ze nog dit jaar het rijbewijs C en het CCV-B chauffeursdiploma halen en aan de slag gaan als beroepschauffeur.

Voorafgaande aan de uitreiking van de beurzen kondigde Vakopleiding Transport en Logistiek de start aan van een wervingscampagne die zich specifiek richt op vrouwen. Het nieuwe beroepsprofiel moet de sector én actieve vrouwen interesseren voor een vak dat steeds minder te maken heeft met uithoudingsvermogen, eenzaamheid en krachtpatserij en steeds meer met klantgerichtheid en logistieke dienstverlening. De chauffeur in de 21e eeuw is een echte dienstverlener. Hij of zij is zelfstandig, sociaal vaardig, nauwkeurig, zorgvuldig, alert, stressbestendig, praktisch en heeft een groot
verantwoordelijkheidsgevoel.

Toch is het beroepsgoederenvervoer nog steeds een door mannen gedomineerde sector. Slechts 2 procent van de beroepschauffeurs zijn vrouwen. Terwijl lange werkdagen, verre bestemmingen en eenzaamheid al lang niet meer alleen het hedendaagse chauffeursvak kenmerken. Internationaal transport dat chauffeurs zwaar belast, wordt door een relatief klein percentage van het Nederlandse chauffeursbestand verricht. De 'eigen truck' maakt plaats voor het wagenpark dat door een groep chauffeurs wordt gebruikt. Deeltijdbanen bieden steeds meer mogelijkheden om vrouwen in te schakelen en leiden tot een betere voertuigbenutting.

Met een toegespitste campagne wil Vakopleiding Transport en Logistiek dit najaar de instroom van vrouwen gaan stimuleren en daarmee een substantiële bijdrage leveren aan de oplossing van een belangrijk capaciteitsprobleem in de Nederlandse transportsector. Tijdens de persbijeenkomst in Nieuwspoort liet KVA weten het voorbeeld van Vakopleiding Transport en Logistiek te volgen en per jaar ook 25 vakopleidingen ter beschikking te stellen aan vrouwen die voor het chauffeursvak kiezen. Voor de beurs van 2001 kunnen zich nu alweer nieuwe gegadigden aanmelden, o.a. via www.vtenl.nl.

Noot voor redacties