Senter: 238 miljoen gulden aan exportsubsidie in 1999

Senter

13 Jul 2000.

NLG 238 miljoen aan exportsubsidie in 1999

Senter Internationaal verleende in 1999 ruim NLG 238 miljoen (EUR 108 miljoen) aan exportsubsidie aan het Nederlandse bedrijfsleven. Hiervan kwam NLG 125 miljoen (EUR 56,72 miljoen) terecht bij toeleveranciers en commerciële dienstverleners uit het MKB. Dit blijkt uit het Jaarverslag Exportfinanciering 1999, dat Senter Internationaal onlangs uitbracht.

Het jaarverslag behandelt de uitvoering van de exportfinancieringsarrangementen die Senter Internationaal in 1999 uitvoerde voor het Ministerie van Economische Zaken. Dit waren het Matchingfonds Exportkredieten (MF) voor lichte en zware matching, het Exportfinancieringsarrangement Indonesië (EFI) en

de Rente-overbruggingsfaciliteit (ROF)

Topjaar MF en EFI

Uit het verslag blijkt dat 1999 een topjaar was voor zowel het Machingfonds als het EFI dat in zijn laatste jaar een indrukwekkende eindsprint kende. In totaal diende het Nederlands bedrijfsleven voor de drie regelingen 116 aanvragen in, waarmee een beoogde export was gemoeid van meer dan NLG 3,5 miljard (EUR 1,59 miljard).
Senter Internationaal heeft uiteindelijk tachtig van deze projecten gehonoreerd voor een totaal subsidiebedrag van NLG 238,27 miljoen (EUR 108,12 miljoen). Het leeuwendeel van de subsidies kwam terecht in de scheepsbouwsector, gevolgd door de machine- en apparatenbouw.

Indirecte exportactiviteiten MKB

Aan het toekennen van exportfinancieringssubsidies zijn strenge voorwaarden verbonden aan de hoogte van het Nederlands aandeel in de gesteunde exportorders. Exporteurs moeten uitvoerige specificaties voorleggen over het Nederlands aandeel en in het bijzonder de toelevering door Nederlandse bedrijven uit het MKB en de commerciële dienstverlening. In 1999 bedroeg deze toelevering (en dus de ondersteuning van de indirecte MKB-export) totaal NLG 882 miljoen (EUR 400,23 miljoen) aan exportwaarde en NLG 125 miljoen (EUR 56,72 miljoen) aan toegezegde subsidie. In totaal is 48 procent van het MF en 57 procent van het EFI ten goede gekomen aan indirecte exportactiviteiten.

Jaarverslag

Als u meer wilt weten over de uitvoering van de exportfinancieringsarrangementen in 1999, kunt u het jaarverslag opvragen bij Senter Internationaal, afdeling Exportfinanciering. U bereikt ons telefonisch via (070) 361 05 23. U kunt ook een e-mail sturen aan (g.sahin@senter.nl).

Terug naar nieuwsoverzicht