Vast EU-subsidiepercentage voor erkende telersverenigingen

Datum nieuwsfeit: 13-07-2000
Vindplaats 2
TuinbouwNet

Vast subsidiepercentage in de maak voor operationele plannen

De Europese Commissie heeft een voorstel ingediend om de maximale EU-bijdrage aan het actiefonds voor de zogenoemde operationele plannen vast te stellen op een vast percentage van drie procent over de jaaromzet van de erkende telersverenigingen. Nu bedraagt de subsidie ten hoogste 4,5 procent per individuele telersvereniging met een maximum van 2,5 procent van de omzet van alle EU-telersverenigingen tezamen. Dat meldt het Productschap Tuinbouw (PT).

Nederland heeft aangedrongen op een vast percentage. Voor telersverenigingen is het op dit moment onpraktisch om plannen in te dienen als niet bekend is hoeveel subsidie uitgekeerd wordt. Nu wordt pas achteraf door de EU bepaald hoe hoog het subsidiepercentage uitvalt. Hierbij wordt gekeken naar de operationele programma's van alle lidstaten en daarnaast mag de Commissie niet boven haar budget uitgaan.

Bij de evaluatie van de Gemeenschappelijk Markordening (GMO) voor groenten en fruit is het gelukt om de Commissie te overtuigen, nu is de vraag of de Raad in Brussel het voorstel later dit jaar zal overnemen. Als de Raad akkoord gaat met de voorgestelde drie procent zal dit percentage waarschijnlijk in 2001 van kracht worden.

De andere wijzigingen die de Europese Commissie heeft voorgesteld betreffen de steunregelingen voor tomaten, perziken, peren en citrusfruit die bestemd zijn voor de verwerking. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om financiële steun die rechtstreeks naar de telers moet gaan. Ook wil de Commissie dat per lidstaat gekort wordt op de steun voor citrus bij overschrijding van de garantiedrempels. In de tweede helft van dit jaar worden de voorstellen onder Frans EU-voorzitterschap behandeld.