KPMG maakt besparingen van elektronisch inkopen zichtbaar

KPMG

13-07-2000
KPMG maakt besparingen van elektronisch inkopen zichtbaar
Het elektronisch inkopen van bedrijfsmiddelen wordt de laatste tijd steeds vaker genoemd als middel om besparingen te realiseren op het inkoopbudget. Om deze besparingen inzichtelijk te maken heeft KPMG de e-procurementscan ontwikkeld. Naast de besparingen die door door elektronisch inkopen kunnen worden gerealiseerd, geeft de scan inzicht in de wijze waarop processen verbeterd kunnen worden, zonodig ondersteund met internettechnologie.

Veel e-procurementoplossingen claimen volgens KPMG een besparing van 10 tot 35%, een besparing die direct bijdraagt aan de uiteindelijke bedrijfsresultaten. "De ervaringen die tot nu toe zijn opgedaan bij bedrijven in het buitenland en in Nederland leren echter dat voor een goede e-procurementoplossing meer nodig is dan het implementeren van een stuk e-Software alleen. Het succes van elektronisch inkopen wordt in grote mate bepaald door de effectiviteit van de (her-ontworpen) inkoopprocessen en -organisatie zelf. Daarbij blijkt dat die inkoopprocessen vaak effectief kunnen worden ondersteund door software die is gebaseerd op internet-technologie. Deze technologie wordt dan zowel voor de interne bedrijfsprocessen toegepast als voor het daadwerkelijk elektronisch inkopen bij toeleveranciers".

De e-procurement scan analyseert allereerst de huidige inkoop- en IT-situatie. Daarna wordt in overleg met de onderneming vastgesteld hoe de gewenste, toekomstige situatie eruit zou moeten zien en tot welke besparingen dit leidt. Tenslotte wordt op basis van een gap-analyse een plan van aanpak opgesteld. Door volgens een vaste aanpak te werken kan er in een kort tijdsbestek een inzicht worden verkregen in de e-procurement mogelijkheden.

Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039