Kenniswijk voor regio Eindhoven

13 juli 2000

Persberichten 2000

KENNISWIJK VOOR REGIO EINDHOVEN

De regio Eindhoven is geselecteerd als locatie voor de Kenniswijk. Dat heeft staatssecretaris Monique de Vries van Verkeer en Waterstaat op 13 juli in perscentrum Nieuwspoort bekend gemaakt. Deze regio is daarmee gesprekspartner in de onderhandelingen met bedrijfsleven en rijksoverheid over de verdere invulling van het ICT-experiment dat binnen twee jaar van start moet gaan.

Kenniswijk is een project waarbij op initiatief van de rijksoverheid, in nauwe samenwerking met marktpartijen, maatschappelijke organisaties en lokale overheden, één locatie wordt voorzien van hoogwaardige ICT-infrastructuur. Het experiment biedt de mogelijkheid om zowel innovaties op het gebied van ICT-voorzieningen, als op het vlak van elektronische diensten dichter bij de burger te brengen. In praktijk betekent dit dat 25.000 tot 50.000 inwoners in de Kenniswijk met het gebruik van ICT-toepassingen enkele jaren vooruit lopen op de rest van Nederland in een consumentenmarkt van de toekomst.

Nu de locatie van de Kenniswijk bekend is, richten de potentiële partners (de gemeente, bedrijven en departementen) zich op het ondertekenen van een intentieverklaring, waarna zij samen de Kenniswijk verder zullen vormgeven. Uiteindelijk moet dat dit najaar een samenwerkingsverband opleveren dat beslissend is voor de start van de Kenniswijk in de regio Eindhoven.

Vijftien gemeenten

In totaal hebben 15 gemeenten een voorstel ingediend voor de Kenniswijk. Een tijdelijke adviescommissie onder leiding van mr drs L.C. Brinkman heeft deze bidbooks beoordeeld. Bij de beoordeling is onder meer gekeken naar de volgende criteria:

* Bereik kritische massa (25.000 - 50.000 inwoners)
* Aangeboden infrastructuur van tenminste 2 Mb/sec. per aansluiting
* Gevarieerd aanbod van interactieve diensten
* Voordelen realiseerbaar binnen 2 jaar

* Internationale uitstraling

Volgens de commissie-Brinkman scoort de regio Eindhoven op alle selectiecriteria meer dan gemiddeld. Deze gemeente heeft hierdoor de meeste potentie in huis om de Kenniswijk tot een succes te maken. Belangrijk onderdeel van het experiment is de benodigde infrastructuur (fiber-to-the-home) waar de betrokken partijen afspraken over moeten maken.

De staatssecretaris wil ook de niet-gekozen gemeenten blijven betrekken bij de Kenniswijk. Zij zal hen hierin faciliteren door het oprichten van een Netwerk Kenniswijken. Hieruit worden een klankbordgroep en marktteams geformeerd, waarin kennis- en informatie-uitwisseling plaatsvindt. De klankbordgroep zal jaarlijks rapporteren aan de staatssecretaris over de maatschappelijke meerwaarde van de Kenniswijk. Almere, Amsterdam, Delft, Den Haag, Den Helder, Deventer, Enschede, Haarlem, Haarlemmermeer, Heerenveen, Heerlen, Rotterdam, Utrecht en Zoetermeer zijn de veertien andere gemeenten die een bidbook hebben ingestuurd.

Kenniswijk is een project van het ministerie van Verkeer en Waterstaat naar aanleiding van het advies van de Raad van Verkeer en Waterstaat Nederland let op uw saeck. Het idee voor een Kenniswijk is afkomstig van de Stichting Nederland Kennisland. Ook het Electronic Highway Platform Nederland (EPN) pleit al enkele jaren voor een dergelijk experiment.

www.kenniswijk.nl

Meer over de Kenniswijk, nieuws, achtergrondinformatie en een (live) verslag van de persconferentie zijn te vinden op de volgende website: www.kenniswijk.nl.

Hans Scholten, 070-3516544
Wim van der Weegen, 070-3517044