Documentaire 'Mooi Mali' bij RVU

RVU

Mooi Mali
drie projecten van de Amsterdamse Franca Berkvens in Afrika
De Nederlandse Franca Berkvens (47) is getrouwd met een man uit Mali. Daardoor raakte ze betrokken bij het wel en wee van mensen uit zijn geboortestreek. Op particulier initiatief startte ze diverse projecten samen met de lokale bevolking. In het dagelijks leven heeft Franca een catering/traiteursbedrijf in Amsterdam, maar elk jaar gaat ze naar Afrika om daar samen met de plaatselijke bevolking projecten op te starten. In Nederland probeert ze zoveel mogelijk geld bij elkaar te krijgen en hiervoor heeft ze de stichting 'Vive l'initiative' opgericht.

In Burkina Faso bouwde Franca Berkvens een lagere school, momenteel zorgt ze voor de renovatie van een kraamkliniek in Mopti (Mali) en samen met een groep vrouwen in dezelfde stad ontwikkelt ze een plan om het dagelijks terugkerende probleem van het huisvuil, dat van overheidswege niet opgehaald wordt, te lijf te gaan. Tijdens het werk stuit ze op allerlei, soms moeilijk overbrugbare, cultuurverschillen.

Een documentaire van Mirjam van Veelen. TV: donderdag 13 juli 2000 van 23.00 tot 23.50 uur op nederland 3.

In de wijk Toguel in Mopti werd een vuilnisdienst opgezet.

Wilt u de stichting Vive l'initiative van Franca Berkvens financieel ondersteunen? Maak dan geld over op gironummer: 8659399, t.a.v. Stichting Vive l'initiative, Postbus 14804, 1001 LH AMSTERDAM.