Faber reikt eerste 15 certificaten uit aan kwekers

LTO Nederland

NBvB-voorzitter De Vries: Boomteelt met keurmerk op hoger kwaliteitsniveau

Faber reikt eerste 15 certificaten uit aan kwekers

Donderdag 13 juli 2000 - Staatssecretaris Faber van LNV heeft vanochtend aan vijftien boomkwekers het certificaat Qualitree uitgereikt. Het keurmerk laat zien dat de betreffende bedrijven op het gebied van milieu, kwaliteit en arbeid aan hoge eisen voldoen. “De boomteeltsector is zich bewust van haar verantwoordelijkheid naar de samenleving. Met Qualitree toont de sector aan de plaats in de samenleving waard te zijn”, zei voorzitter Jan de Vries van de vakgroep LTO/NBvB Boomteelt bij de uitreiking in het Westbroekpark in Den Haag.

De uitreiking van de eerste certificaten markeert de afronding van de eerste fase van het project Combizorg in de Boomteelt. Het zorgsysteem richt zich op de kwaliteit van het product en het productieproces, het milieu en de arbeidsomstandigheden op het bedrijf. In de eerste fase zijn in samenspraak met overheden en afnemers - waaronder veilingen, hoveniers en groenvoorzieners - normen ontwikkeld. Certificeringsinstelling ECAS staat garant voor een onafhankelijke controle op deze normen. In augustus start de tweede fase, waarin nog eens 85 bedrijven een certificaat kunnen halen. Het aantal aanmeldingen van bijna 160 bedrijven toont de belangstelling van de kwekers voor het project aan. In de tweede fase doet ook een tiental handelsbedrijven mee. Intentie is een volledig gesloten keten op te zetten, waarna het keurmerk ook richting de consument is te promoten.

Combizorg in de boomteelt is een project van de Raad voor de Boomkwekerij, waarin de vakgroep LTO/NBvB Boomteelt samenwerkt met de handelsorganisatie KBGBB. Met het project speelt de sector in op de eisen op het gebied van kwaliteitszorg van marktpartijen als met name groenvoorzieners en overheden. Ook houden de boomkwekers rekening met de koers die staatssecretaris Faber in de nota ‘Zicht op gezonde teelt' aangeeft ten aanzien van het gewasbeschermingsbeleid. “De uitgangspunten gecertificeerd en geïntegreerd liggen vast in Qualitree”, meldde De Vries aan de bewindsvrouw.

Voor boomkwekers dient het keurmerk op de langere termijn behoud van afzet(markten) op te leveren. Op korte termijn geeft de invoering van het systeem de kwekers inzicht in hun eigen bedrijfsvoering, en op mogelijkheden om de manier van werken te verbeteren. Dit door onder andere betere afspraken met toeleveranciers van plantmateriaal, en een goede afhandeling van afspraken en klachten met afnemers. De Vries: “Qualitree brengt de boomteelt op een hoger kwaliteitsniveau. Het combizorgsysteem maakt onderlinge bedrijfsvergelijking mogelijk. Het geeft inzicht in onze sector, die nu node ontbreekt. Op langere termijn levert de verantwoorde bedrijfsvoering draagvlak op vanuit de omgeving voor de boomkwekerijbedrijven, en daarmee een ‘license to produce'.”

Informatie: Jan de Vries (voorzitter NBvB, tel. 06-53817240) en Geert Pinxterhuis (LTO-Nederland, tel. 070-3382721)

Wilt u hierop reageren? Stuur dan uw e-mail naar: (info@lto.nl)

(Auteur: LTO-Nederland)