MKB: bedrijfsopvolging familie onmogelijk vanaf 2001

MKB-Nederland

MKB Nieuws, bericht

13-07-2000
Bedrijfsopvolging familie onmogelijk vanaf 2001 Naar aanleiding van de op 26 juni 2000 ingediende fiscale ondernemersvoorstellen voor 2001 is een stroom van negatieve reacties binnengekomen bij MKB-Nederland. Ondernemers verwachtten dat de voorstellen een versoepeling zouden bevatten van de zogenaamde meetrek- en meesleepregeling. Deze onlangs door de Tweede Kamer aangenomen regeling maakt bedrijfsoverdracht in familieverband fiscaal zeer onaantrekkelijk.

De Eerste Kamer, MKB-Nederland en vele andere maatschappelijke organisaties hebben er bij de betrokken bewindslieden (Bos en Zalm) op aangedrongen de gewraakte meetrek- en meesleepregeling te ´heroverwegen´ en met een goed alternatief te komen. De fiscale ondernemersvoorstellen voor de 21e eeuw bevatten echter geen enkele suggestie in die richting.

De bij MKB-Nederland reagerende ondernemers begrijpen niet dat bedrijfsoverdrachten in de familiesfeer fiscaal door het kabinet bestreden lijken te worden. Uit cijfermateriaal van MKB-Nederland blijkt dat juist de bedrijfsoverdracht in de familiesfeer nog steeds een veel voorkomend fenomeen is. Zo´n 60% van alle bedrijfsoverdrachten in het mkb vinden binnen de familiesfeer plaats.

MKB-Nederland vindt dan ook dat het kabinet op zeer korte termijn tegemoet moet komen aan de maatschappelijke kritiek. Het is niet te begrijpen dat een belastingplan waar 6 miljard gulden extra in gestoken wordt, tot gevolg heeft dat ondernemers die in de familiesfeer de bedrijfsopvolging willen regelen daar tienduizenden guldens op achteruit zouden moeten gaan.

Naar aanleiding van de vele klachten van ondernemers zal MKB-Nederland er nogmaals bij de desbetreffende bewindslieden maar ook bij de Tweede Kamer-fracties op aandringen de meetrek- en meesleepregeling grondig aan te passen.

Informatie: Warmerdam