Gemengde gevoelens over CAO Albert Heijn Distributiecentra

Dienstenbond CNV

CAO-NIEUWS

Onderhandelingsresultaat CAO Albert Heijn Distributiecentra

Dinsdagavond 11 juli jl. was het zover: een onderhandelingsresultaat voor een nieuwe CAO. Dit resultaat leggen wij u met gemengde, positieve gevoelens ter goedkeuring voor.

Zoals uit de vorige info's al is gebleken, is er veel en lang gesproken over een nieuw loongebouw, dat gaat gelden voor nieuwe medewerkers. U als huidige medewerker zal weinig merken van dat nieuwe loongebouw, daar uw huidige salaris en het huidige perspectief op nog te ontvangen periodieken in uw huidige salarisschaal, gegarandeerd is. De gemengde gevoelens komen voort uit het feit dat uw toekomstige collega's in met name de lage functieschalen lager beloond zullen worden. Op sommige onderdelen gaat Albert Heijn zelfs minder betalen dan de CAO voor de Supermarktbranche. Dit vinden wij als Dienstenbond CNV een treurige zaak, die je zou verwachten bij enkele concurrenten maar toch zeker niet bij Albert Heijn. Tijdens al die gesprekken hebben wij veel kunnen repareren, maar het uiteindelijke loongebouw is het maximale wat er nu inzat. Albert Heijn wil minder grote verschillen in arbeidsvoorwaarden ten opzichte van de concurrentie. Feit is wel dat de salarissen bij Albert Heijn absoluut hoger zijn dan bij de concurrentie. Het is tevens zo dat indien Albert Heijn te duur wordt, dit effect zal hebben op bedrijfseconomische keuzes voor de langere termijn. In het najaar zal een nieuwe discussie starten omtrent arbeidstijden, toeslagen en dergelijke. Zeker nu de pilot rondom kort cyclisch roosteren niet succesvol is afgesloten. Hierbij verwijzen wij ook naar de laatste info met betrekking tot de gemaakte afspraak bij het aannemen van nieuwe collega's en hun inzet rondom het weekend. Heeft u nog vragen neem dan contact op met uw bestuurder Richard Leloux, 023 - 56 51 052.

Hoofddorp,
13 juli 2000