Jongerenfietstocht voor behoud open ruimte

Datum nieuwsfeit: 14-07-2000
Milieudefensie

Jongerenfietstocht voor behoud open ruimte

Amsterdam, 10 juli 2000 --- Van vrijdag 14 juli t/m zondag 23 juli wordt de jongerenfietstocht voor het behoud van de open groene ruimte gereden. De tocht voert langs verschillende open gebieden in Nederland, die dreigen te verdwijnen door de aanleg van bedrijventerreinen, havens, woonwijken en autowegen. De fietstocht is een initiatief van Milieudefensie in het kader van de campagne Trek de Groene Grens. Jongeren tussen de 18 en 27 jaar hebben hem zelf georganiseerd.

De jongeren worden ter plaatse ontvangen door lokale groepen die zich inzetten voor het behoud van de gebieden. Met straattheater, het aanbieden van groenegrensvogels en andere activiteiten vragen de jongeren aandacht voor hun wens om verdere bebouwing en asfaltering van de open ruimte te voorkomen. De groenegrensvogels - manshoge houten vogels met een fietswiel in de vleugels - symboliseren de inzet van de jongeren voor het behoud van de open ruimte. Aan de fietstocht doen ongeveer vijftig jongeren mee. Er wordt overnacht in tenten, gymzalen en kraakpanden.

Route
De fietstocht gaat van Beverwijk naar Slijk- Ewijk, en voert langs het Groene Hart, Midden- Delfland, Dordrecht, Moerdijk, Oosterhout, Den Bosch en Nijmegen. Per dag wordt maximaal 60 kilometer gefietst. Het programma van de fietstocht is als volgt:

- Vrijdag 14 juli: 's middags verzamelen op landgoed Westerhout in Beverwijk. Landgoed Westerhout wordt bedreigd door de aanleg van de Westelijke Randweg en bedrijventerreinen. Kennismaken en voorbereiden fietstocht. Overnachting in Beverwijk.

- Zaterdag 15 juli: workshops. Om 14.00 uur spreekt Claire Tielens, campagneleider Trek de Groene Grens, de jongeren toe. Daarna plaatsen de jongeren een groenegrensvogel aan de Zeeweg, gelegen naast het bedreigde landgoed. 's Middags en 's avonds vindt op het landgoed een cultureel festival voor jong en oud plaats, georganiseerd door de lokale actiegroep Westerhout Blijft! Overnachting in Beverwijk.

- Zondag 16 juli: fietsen naar de landelijke Milieudefensie-manifestatie in het Bulderbos (Haarlemmermeer), dat moet wijken voor de uitbreiding van Schiphol. Jongeren worden tijdens de manifestatie speciaal ontvangen en plaatsen groenegrensvogel. Overnachting in Spaarnwoude.

- Maandag 17 juli: fietsen van Spaarnwoude naar Leiden. Onderweg bezoek aan polder Achthoven (Leiderdorp). De lokale actiegroep ontvangt de jongeren en vertelt over de bedreigingen voor het gebied: de HSL en de A4. Daarna naar Leiden. 's Avonds is er een programma in het actie- en informatiecentrum Eurodusnie. Overnachting in Leiden.

- Dinsdag 18 juli: fietsen van Leiden naar Schiedam. Begin van de middag bezoek aan Grote Polder (Zoeterwoude), waarvoor woningbouwplannen bestaan. Om 12.00 uur aanbieden groenegrensvogel aan de gemeenteraad. Daarna naar Midden-Delfland, waar tussen Delft en Schiedam de A4 dreigt te worden doorgetrokken. Onderhoud van het park dat plaatselijke actievoerders onlangs hebben aangelegd op de zuidkop van het zandlichaam voor de A4. Overnachting in Schiedam.
- Woensdag 19 juli: fietsen van Schiedam naar Dordrecht. Ontvangst door Stichting Buitenzorg, die de Zuiderpolder wil vrijwaren van woningbouw en een golfbaan. Om 18.00 uur plaatsing groenegrensvogel bij de watertoren. Overnachten in Dordrecht.

- Donderdag 20 juli: fietsen van Dordrecht naar Oosterhout. Onderweg bezoek aan beoogd bedrijventerrein Moerdijk II (Zevenbergen). Rondleiding door lokale actiegroep en plaatsing van groenegrensvogel bij gemeentehuis van Zevenbergen. Dan naar Vrachelse Heide (Oosterhout) waar een woonwijk gepland is. Aanbieden groenegrensvogel aan burgemeester van Oosterhout. Overnachting in Oosterhout.
- Vrijdag 21 juli: fietsen van Oosterhout naar Den Bosch. 's Middags bezoek aan natuurgebied Kloosterstraat, waar een bedrijventerrein gepland is. Overnachting in Den Bosch.
- Zaterdag 22 juli: fietsen van Den Bosch naar Slijk-Ewijk (gemeente Valburg). Hier zijn plannen voor een overslaghaven en voor bedrijventerreinen. Onderweg ontvangst in Nijmegen door de lokale Milieudefensiegroep, die zich verzet tegen de plannen. 's Avonds in Slijk- Ewijk slotactiviteit en slotfeest.
Lokale groepen en contactpersonen De jongeren worden tijdens hun fietstocht ontvangen door lokale groepen die zich inzetten voor het behoud van de open ruimte ter plaatse. Per lokatie zijn er de volgende contactpersonen:
- Beverwijk (Westerhout): Vereniging Westerhout Blijft! (Paul Jurriens, 023-5320623; Pim Fischer, 023-5426688)

- Haarlemmermeer (Bulderbos): Milieudefensie (Joris Wijnhoven, 020-5507300)
- Leiderdorp (Achthovenpolder): Stichting Comité Doesbrug (Claudia Thunissen, 071- 5418429)
- Zoeterwoude (Grote Polder): Stichting Grote Polder Groene Hart (mw. Mijnders, 071-5803372)
- Delft/Schiedam: Stichting Stop Rijksweg 19/A4 (Flip Vonk, 015-2142173)

- Dordrecht (Zuiderpolder): Stichting Buitenzorg (René van Ballegooien, 078-6168369)
- Moerdijk (Buitengebied): Stichting Behoud Buitengebied Moerdijk (Cees Schuijt, 0168-329523)
- Oosterhout (Vrachelse Heide): Milieudefensie Oosterhout (Ronald Kalwij, 0162-435769)
- Den Bosch (Kloosterstraat): Natuurgroep Gestel (Wim Boemaars, 073-5530193, 06-53195025)
- Slijk-Ewijk: Stichting Open Betuwe (Jos van Doorn, 0481-481158, 06-53374454), Milieudefensie Nijmegen (Wouter van Eck of Pieter Jansen, 024- 3882309)

Verdere informatie:

- Milieudefensie, afdeling persvoorlichting, tel 020-5507333

- Jongerenwoordvoerders tijdens de fietstocht: Astrid van der Laan, Gerben Schmidt, 06-1027962.
- www.milieudefensie.nl/fietstocht
Mieke van Tankeren