Opheffing 28.000 domeinnamen van Name Space dreigt

Datum nieuwsfeit: 14-07-2000

Stichting Internet Domeinregistratie Nederland

Opheffing 28.000 domeinnamen van Name Space dreigt

Op 12 juli had de factuur voor het tweede kwartaal (bijna fl. 900.000,-) betaald moeten zijn door Stichting Informatica & Bedrijfsbeheer (SIB). Deze factuur heeft onder meer betrekking op de domeinnamen die door SIB vanaf 1 april 2000 zijn geregistreerd. SIB heeft nog 30 dagen om te betalen. Doet zij dat niet, dan worden de
28.000 domeinnamen die in deze periode zijn geregistreerd - hoofdzakelijk voor Name Space CV - opgeheven.

Daarvoor wordt dezelfde procedure gevolgd als bij de eerste groep van 17.000 domeinnamen. Dat betekent dat domeinnamen waarvan Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN) wordt geïnformeerd dat daarover op of vóór 11 augustus 2000 beslag is gelegd, een procedure is aangespannen of een vonnis is uitgesproken, opzij worden gezet. De overige domeinnamen worden opgeheven en direct gereserveerd voor SIDN en dus nog niet vrijgegeven. Het bestuur van SIDN beslist daarover op
5 september a.s.

Op 13 juli 2000 is een dagvaarding uitgebracht tegen SIB vanwege het niet betalen van de facturen over het eerste en tweede kwartaal van SIDN. Daarnaast is op 13 juli 2000 de directeur van SIB, die tevens directeur is van Name Space CV, persoonlijk aansprakelijk gesteld voor de achterstallige betalingen aan SIDN. Als uiterlijk 21 juli 2000 niet is betaald, wordt tegen hem een juridische procedure aanhangig gemaakt.

Status domeinnamen Name Space C.V.

Er is een onderscheid tussen de groep van 17.000 domeinnamen (aangevraagd vóór 1 april 2000), waarvan het gebruik op 7 juli 2000 aan Name Space C.V. is ontzegd en de groep van 28.000 domeinnamen (aangevraagd vanaf 1 april 2000) die nog op naam staan van Name Space

A. Groep van 17.000 domeinnamen

* Domeinnamen waar vóór of op 7 juli 2000 beslag op is gelegd, een procedure over is aangespannen of een vonnis over is uitgesproken en waarvan SIDN uiterlijk 14 juli op de hoogte is gestel, worden opzij gezet. SIDN maakt binnenkort bekend wat er met deze domeinnamen gaat gebeuren.

* Vonnissen die uiterlijk 14 juli door SIDN zijn ontvangen en waarbij overdracht is bevolen, worden uitgevoerd.
* De overige domeinnamen in deze groep zijn opgeheven en door SIDN gereserveerd. Ze kunnen niet opnieuw worden geregistreerd. SIDN besluit tijdens bestuursvergadering - gepland voor 5 september
2000 - wat er met deze namen gaat gebeuren.
B. Groep van 28.000 domeinnamen

Omdat de factuur van 5 juli 2000 op 12 juli jl. niet was betaald, is aan Name Space C.V. en aan SIB meegedeeld dat deze domeinnamen overeenkomstig artikel 7.2 van het reglement zullen worden opgeheven tenzij uiterlijk 11 augustus wordt betaald. M.b.t. deze domeinnamen wordt op dezelfde manier gehandeld als met Groep A. Dit houdt in dat de overige 28.000 domeinnamen op 11 augustus 2000 zullen worden opgeheven en gereserveerd, behalve die domeinnamen waar vóór of uiterlijk op 11 augustus 2000 beslag op is gelegd, een procedure over is aangespannen of een vonnis over is uitgesproken. Op 5 september
2000 wordt besloten wat hier mee gaat gebeuren. persberichten over dit onderwerp