CFO vindt CAO-voorstellen Arbeidsvoorziening beneden de maat

Datum nieuwsfeit: 14-07-2000

CFO

CFO: CAO-voorstellen Arbeidsvoorziening 'beneden de maat'
De CFO CNV BOND heeft de inzet voor de nieuwe CAO bij Arbeidsvoorziening (circa 9.500 medewerkers) vastgesteld. De CFO kiest voor een CAO met een looptijd van minimaal één jaar met ingang van 1 juli 2000. De looneis van de CFO is marktconform, te weten een generieke loonsverhoging van 4,5% met inbegrip van een verhoging van de structurele eindejaaruitkering. Deze verhoging moet doorwerken in de pensioenen en uitkeringen.

Arbeidsvoorziening heeft haar CAO-inzet ook bekend gemaakt. Volgens CFO-onderhandelaar Patrick Hüngens is de inzet van de directie 'mijlen ver verwijderd' van de eisen van de vakbondsleden. Arbeidsvoorziening biedt 2,5% loonsverhoging per 1 oktober 2000, 1,25% per augustus 2001 en een verhoging van de eindejaarsuitkering met 0,25% voor een CAO met een looptijd van 15 maanden (1 juli 2000 tot 1 oktober 2001).

Hüngens benadrukt dat Arbeidsvoorziening, gelet op de komende ontvlechtingsoperatie 'de plicht heeft met een goede CAO snel rust te krijgen in de organisatie op het gebied van de arbeidsvoorwaarden voor het personeel'. Recent nog kwam een sociaal plan tot stand om de negatieve sociale gevolgen op te kunnen vangen voor de medewerkers bij de komende zeer ingrijpende reorganisatie van het bedrijf.

Eisen CFO
Naast een marktconforme loonstijging van totaal 4,5% wil de CFO aanpassing van het 'loongebouw' op punten waar achterstand is ten opzichte van de markt. Het rapport van Berenschot is daarvoor de basis. Arbeidsvoorziening wil dit niet. Ook de door de CFO bepleite verdere reparatie van de inkomensachteruitgang van voormalige medewerkers van het GAK ziet het bedrijf niet zitten. De CFO wil het aantal arbeidsgehandicapten binnen Arbeidsvoorziening normeren op bijvoorbeeld 7,5 procent van het totale personeel en het ouderschapsverlof aanpassen op basis van de wettelijke norm. Hoge prioriteit geeft de bond aan employability: een beter loopbaanbeleid en een adequate carrièrebegeleiding.
Wachtgeldregeling
De CFO eist dat de invoering van de Ziektewet en de Werkloosheidswet (OOW-operatie) voor de medewerkers bij Arbeidsvoorziening geen nadelige gevolgen mag hebben ten opzichte van de huidige aanspraken, met name ten aanzien van de wachtgeldregeling. Arbeidsvoorzieningen wil verslechteringen in de wachtgeldregeling doorvoeren. Ook heeft de directie al aangegeven de ingangsleeftijd van het seniorenverlof te willen verhogen naar 58 jaar.

CFO-onderhandelaar Hüngens heeft de directie van Arbeidsvoorziening bij het uitwisselen van de voorstellen voorgehouden dat de inzet van het bedrijf in het geheel niet aan de eisen van de leden tegemoet komt. 'Het loonbod is te laag en met name de aantasting van de wachtgeldregeling onaanvaardbaar'.

Na de zomervakantie worden de onderhandelingen voortgezet.

14 jul 00 10:17