Vereniging Eigen Huis: meer doen met de zolder

Datum nieuwsfeit: 14-07-2000

VERENIGING EIGEN HUIS

DOE MEER MET UW ZOLDER

U woont naar uw zin, u hebt weinig te klagen, maar toch? Eerlijk gezegd, groeit u zo langzamerhand een beetje het huis uit. Uw kinderen worden groter, uw hobby's vragen meer ruimte, u werkt meer thuis voor de zaak. Het bewoonbaar maken van de zolder kan dan een welkome oplossing zijn. In de meeste gevallen is de zolder een kale, onverwarmde ruimte met weinig licht. Oude daken zijn niet of nauwelijks geïsoleerd, de vloer is bijna nooit afgewerkt en zelden is er voldoende elektriciteit of water. Kortom: veel werk aan de winkel.

Veel mensen verhuizen omdat ze meer ruimte willen in hun huis. Maar ook omdat de huizenprijzen enorm zijn gestegen en een andere woning voor veel mensen gewoon te duur is geworden. Op dit moment kost een gemiddelde eengezinswoning (tussenwoning) 332.000 gulden, een gemiddelde hoekwoning 417.000 gulden, een gemiddeld appartement 266.000 gulden en een gemiddeld vrijstaand huis 660.000 gulden. Los van de aankoopprijs moet de koper ook overdrachtsbelasting en andere bijkomende (notaris)kosten betalen. Bovendien moet de verhuizing worden bekostigd, het nieuwe huis worden ingericht en je moet ook nog prettig kunnen leven. Al met al een dure aangelegenheid. Geen wonder dat steeds meer eigen woningbezitters kijken of ze door middel van een verbouwing meer ruimte kunnen krijgen.
De zolder leent zich daar vaak het beste voor. Meestal wordt die ruimte slechts voor een deel gebruikt, bijvoorbeeld als bergruimte. Maar een zolder bewoonbaar maken is geen makkelijk karwei. Veel tijd zit dan ook in de voorbereiding. Loop eens door uw omgeving, bekijk de verschillende dakkapellen en informeer hoe anderen het hebben aangepakt. De meeste mensen zijn best bereid om u een blik te gunnen. Wanneer uw plannen vorm beginnen te krijgen, maak dan een tekening op schaal van de zolder vóór en na de verbouwing.

De bouwvergunning
Voor sommige verbouwingen moet u een bouwvergunning aanvragen. Informeer daar ruim van tevoren naar bij de gemeente. Denk dan aan de volgende vragen: welke stukken hebt u bij de aanvraag nodig, wat is de procedure bij de behandeling van de aanvraag? Afhankelijk van de situatie komt u misschien in aanmerking voor de 'subsidie voor woningverbetering' en 'subsidie voor energiebesparing'. Per gemeente en energiebedrijf kan het beleid verschillen. Informeer dus eerst naar de voorwaarden en de aanvraagprocedure.

De aannemer
Wanneer u een aannemer inschakelt, vraag dan bij verschillende aannemers een offerte aan. Vraag hem eventueel om referenties. Zeg duidelijk wat u wilt en laat altijd alles schriftelijk vastleggen wat u zelf doet en wat de aannemer doet.

Informatiemap
De 'vereniging eigen huis' heeft over dit onderwerp de uitgebreide informatiemap 'Zolder bewoonbaar maken' samengesteld. Hierin staan tal van tips en informatie over isolatie, wanden en plafonds, de financiering van een verbouwing, enzovoorts. Prijs elf gulden voor leden en 13,50 gulden voor niet-leden. De verzendkosten bedragen 2,50 gulden per verzending (dus niet per uitgave). De informatiemap is 24 uur per dag bestellen via telefoon: (033) 450 75 70 of via internet www.eigenhuis.nl.

Noot voor redacties