Brief inzake het overnamecontract Koninklijke Schelde Groep

Datum nieuwsfeit: 14-07-2000
Tweede Kamer der Staten Generaal

Brief EZ inzake het overnemacontract koninklijke sch elde groep

Gemaakt: 24-7-2000 tijd: 16:28

1

26800 XIII Vaststelling van de begroting van de uitgaven en de ontvangsten van het Ministerie van Economische Zaken (XIII) voor het jaar 2000

nr. 60 Brief van de minister van Economische Zaken

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

's-Gravenhage, 14 juli 2000

Het verheugt mij om u, mede namens de Staatssecretaris van Defensie, te kunnen melden dat vandaag het overnamecontract tussen Damen Shipyards N.V. (Damen), de Koninklijke Schelde Groep B.V. (KSG), de provincie Zeeland en de Staat inzake de overname door Damen van KSG is ondertekend. De transactie behelst alle activiteiten van KSG, zowel de maritieme als de deelnemingen in machine- en apparatenbouw.

Door de overname wordt naar mijn verwachting het toekomstperspectief voor KSG zekergesteld. Belangrijke basis voor de toekomst van KSG zijn de projecten van de Nederlandse Koninklijke Marine. Tevens wil KSG zich op termijn richten op activiteiten op het gebied van de export van marineschepen.

In het kader van het pakket van maatregelen om de continuïteit van KSG zeker te stellen - mede in het licht van de Defensiebelangen - zullen de huidige aandeelhouders van KSG (90% Staat, 10% Provincie Zeeland) een noodzakelijk geachte bijdrage leveren.

Dit pakket van maatregelen omvat onder meer een vermogensversterking van
NLG 105 miljoen. Tevens wordt een financieringsfaciliteit ter beschikking gesteld wanneer KSG van Vlissingen Stad naar het Sloe gebied zal verhuizen.

Voorafgaande aan ondertekening heb ik de transactie aan de Europese Commissie ter beoordeling voorgelegd.

Het overnamecontract bevat nog een aantal ontbindende en opschortende voorwaarden. Deze hebben onder meer betrekking op het doorlopen van de SER-fusiegedragsregels en het adviesrecht van de ondernemingsraden van KSG.

Uiterlijk 1 september 2000 is voorzien dat de uiteindelijke overdracht van de aandelen aan Damen zal plaatsvinden.

minister van Economische Zaken

A. Jorritsma-Lebbink