Nieuwe, gemakkelijk vloeiende typenserie bij Apec HT

Datum nieuwsfeit: 14-07-2000
Bayer AG Benelux

Nieuwe, gemakkelijk vloeiende typenserie bij Apec HT Record bij hittevormbestendigheid

Brussel/Mijdrecht - Bayer heeft het assortiment copolycarbonaten Apec®HT met bijzonder goed vloeibare varianten uitgebreid. Ter beschikking staan producten met een hittebestendigheid van 160, 172, 185, 205 en 220ºC (bepaald volgens Vicat VST B/120). Met de nieuwste ontwikkeling DP 1-9389 beschikt Bayer over een glasheldere thermoplast met de wereldwijd unieke hittevormbestendigheid van Vicat 220ºC. Tot nu toe was de bovengrens van Apec HT bij 205ºC. Deze grens werd met 15ºC verhoogd door het variëren van de monomerenverhouding in het polycondensaat.

Het beslissende voordeel van de makkelijk vloeiende types is hun betere verwerking. Er kunnen nu ook omvangrijkere delen met ingewikkelde vormgeving via het spuitgietproces worden geproduceerd. Kortere cyclustijden verhogen de efficiëntie. De wanddiktes van bouwdelen kunnen worden gereduceerd, wat een besparing oplevert op materiaal en gewicht. Bayer gaat er van uit dat daardoor de nieuwe Apec-HT-serie ook toepassingen in de elektro-/elektronica-sector weet te veroveren.

Verdere eigenschappen van deze nieuwe types zijn vergelijkbaar met die van het tot nu toe aangeboden standaardassortiment van Apec HT. Naast hun uitstekende transparantie excelleert het materiaal eveneens door stijfheid, dimensiestabiliteit en een hoge slagvastheid en een hoge oppervlakteglans. Het kan makkelijk ingekleurd en uv-gestabiliseerd worden. Bovendien kan het materiaal met vlamvertragers worden uitgerust en versterkt worden door middel van vezels.

De belangrijkste toepassingsgebieden van Apec HT zijn thermisch hoog belaste delen in de autoverlichting die optisch aan hoge eisen moeten voldoen, lichttechniek, elektro- en elektronica-industrie alsmede huishoudelijke apparaten. Voorbeelden van toepassingen zijn optische lenzen, diafragma's en reflectoren bij autokoplampen, behuizingen en aan hete lucht blootgestelde delen van föhns.

Ook in de medische sector worden delen van Apec HT toegepast. De sterilisatietijd kan aanzienlijk worden ingekort omdat het materiaal met hete damp bij temperaturen tot 143ºC gesteriliseerd kan worden. Sterilisatie met gammastraling of hete lucht behoort ook tot de mogelijkheden. Uit het copolycarbonaat worden bijvoorbeeld recycleerbare filters voor ademmaskers vervaardigd.

Brussel/Mijdrecht, 14 juli 2000

(2000-0558)

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Bayer s.a.-n.v., Public Relations, Tel. 02/535 64 17 of Bayer B.V., afdeling Public Relations, tel.: 0297-280 426

Kabelmof volledig van polyurethaan