Dalende studentenstroom bedreigt studie scheikunde

Datum nieuwsfeit: 14-07-2000
VSNU

14 juli 2000

Onderwijsvisitatie Scheikunde en Scheikundige Technologie Dalende studenteninstroom bedreigt Scheikunde

Naar internationale maatstaven zijn de opleidingen scheikunde van goede kwaliteit. Het niveau van de afgestudeerden is ook uitstekend. Toch kampen de opleidingen met een dalende studenteninstroom, waarvan het einde nog niet in zicht lijkt. Dit zijn enkele conclusies van de visitatiecommissie scheikunde en scheikundige technologie onder leiding van prof.dr. A.H. Stouthamer. Op maandag 17 juli zal drs. H.W. te Beest, lid van het College van Bestuur van de Technische Universiteit Eindhoven, het rapport namens de VSNU in ontvangst nemen.

De commissie visiteerde de opleidingen Scheikundige Technologie aan de Technische Universiteit Eindhoven, Moleculaire Wetenschappen aan de Wageningen Universiteit en Researchcentrum, Scheikundige Technologie aan de Universiteit Twente, Scheikunde aan de Universiteit van Amsterdam, Scheikunde, Milieuwetenschappen/Scheikunde en Farmacochemie aan de Vrije Universiteit, Scheikunde aan de Katholieke Universiteit Nijmegen, Scheikunde en Scheikundige Technologie aan de Rijksuniversiteit Groningen, Scheikunde aan de Universiteit Utrecht, Scheikunde aan de Universiteit Leiden en Scheikundige Technologie en Materiaalkunde aan de Technische Universiteit Delft.

Vernieuwing
In het algemeen is de kwaliteit van de opleidingen goed. Bijna alle opleidingen werken hard aan vernieuwingen in het onderwijs. Binnen veel programma's worden tegenwoordig vakken aangeboden die buiten de discipline scheikunde liggen. Voorbeelden hiervan zijn de invoering van gezamenlijke propedeuses (bèta of bèta/gamma) en de invoering van de maatschappelijke en de communicatieve/educatieve afstudeervarianten. Daarnaast is het beleid bij alle opleidingen gericht op een verdere vervlechting van informatie- en communicatie-technologie (ICT) in het onderwijs. Binnen veel onderwijsprogramma's krijgt de training in computervaardigheden een expliciete, structurele plaats. Een aantal opleidingen mag van de commissie meer vaart zetten achter de vernieuwingen.
Dalende instroom
Alle opleidingen hebben merkbaar last van een dalende studenteninstroom. De visitatiecommissie spreekt zelfs van een dramatische terugval in de interesse van VWO'ers. Zij maakt zich ook zorgen over hoe het tij gekeerd moet worden. De vrees bestaat dat de vernieuwingen in het VWO niet voldoende zijn om het imago van de scheikundige opleidingen bij aankomende studenten te verbeteren. Hiermee komt de voor Nederland zo belangrijke bedrijfstak Chemie in gevaar. Alle inspanningen moeten daarom gericht zijn op het verhogen van de instroom en het verbeteren van de kwaliteit en aantrekkelijkheid van het onderwijs. Snelle realisatie van de nodige veranderingen kan alleen plaatsvinden als het onderwijs meer prioriteit krijgt dan nu het geval is.

Arbeidsmarkt
De meerderheid van de afgestudeerden en gepromoveerden vindt snel een baan in de eigen richting en op het eigen niveau. Toch constateert de commissie dat de meeste afgestudeerden nog onvoldoende breed inzetbaar zijn. Hierin schuilt een risico voor de plaatsbaarheid van de opgeleiden en hun verdere carrièreperspectief. Tot slot merkt de commissie op dat universitaire scheikundestudenten die in de toekomst na drie jaar een bachelortitel halen niet voldoende voorbereid zijn op een maatschappelijke functie. De academische bachelor zou moeten doorstromen naar een academische masteropleiding.