Dioxine in visolie bij diervoederbedrijf te Helmond

Datum nieuwsfeit: 14-07-2000
Tweede Kamer der Staten Generaal

Brief LNV inzake dioxine in visolie

Gemaakt: 18-7-2000 tijd: 16:4

26991 Voedselveiligheid

nr. 25 Brief van de minister van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

's-Gravenhage, 14 juli 2000

Met deze brief informeer ik u over het volgende.

In het kader van het monitoringsprogramma naar diervoedergrondstoffen dat wordt uitgevoerd door de RVV, is een monster visolie genomen bij een diervoeder-bedrijf te Helmond. Dit monster is geanalyseerd op zware metalen en dioxine.
Op 26 juni jl. werd de uitslag van het dioxineonderzoek kenbaar gemaakt aan de RVV. De uitslag bleek 9,7 pg i-TEQ/g te zijn. Tijdens de dioxinecrisis van vorig jaar heeft Nederland, vooruitlopend op Europese besluitvorming, een norm voor dioxine in voedermiddelen, voorzover bestaande uit vetten, daaronder mede begrepen oliën van plantaardige en dierlijke oorsprong, ingesteld van 6 pg i-TEQ/g.

De RVV heeft direct de AID hiervan op de hoogte gebracht, welke direct is begonnen met een traceringsonderzoek. De visolie is afkomstig van een bedrijf uit Denemarken en is enkel gebruikt bij de productie van visvoeder dat bestemd is voor de mediterrane landen. Gezien het feit dat het aangetroffen gehalte aan dioxine slechts zeer licht verhoogd is en het feit dat de betreffende visolie is gebruikt tot maximaal 19,2% in visvoeder, is het onwaarschijnlijk dat het visvoeder enige verhoging met betrekking tot dioxine laat zien. Desondanks zijn monsters visvoeder genomen en deze worden op dit moment geanalyseerd.

De Europese Commissie en de overige lidstaten zijn hierover geïnformeerd. Aangezien er echter op Europees niveau geen normen zijn vastgelegd voor dioxine in diervoeder(grondstoffen), is dit primair een Nederlandse aangelegenheid.

Zodra ik meer informatie heb ontvangen, zal ik u die doen toekomen.

DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUURBEHEER

EN VISSERIJ,