Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Antwoord Kamervragen over opknapbeurt voor het Meppelerdiep

Datum nieuwsfeit: 14-07-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: tweede kamer der staten-generaal
Zoek soortgelijke berichten
Tweede Kamer der Staten Generaal

Antwoord Kamervragen over een opknapbeurt voor het meppelerdiep

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

's-Gravenhage, 14 juli 2000

Hierbij doe ik u toekomen de antwoorden op de vragen gesteld door de leden Rietkerk en Leers over een opknapbeurt voor het Meppelerdiep.


1. Bent u op de hoogte van het bericht “Meppelerdiep hard toe aan een opknapbeurt”?

1. Ja, ik ben op de hoogte van dit bericht in de Zwolse Courant van 5 juli 2000.

2. Deelt u de mening dat het containervervoer over water de komende tijd zal toenemen? Zo ja, spelen het Meppelerdiep en de containerterminal hier een rol in?

2. Ja, ik verwacht dat het containervervoer over water de komende jaren zal toenemen. Over het Meppelerdiep worden jaarlijks ongeveer 25.000 containers vervoerd van/naar de containerterminal in Meppel. In 2010 zal dit naar verwachting stijgen tot jaarlijks 40.000-60.000 containers.

3. Deelt u de mening dat de schepen voor containervervoer groter worden en dat de vaarwegen voldoende capaciteit moeten hebben of moeten krijgen en dat de veiligheid gegarandeerd moet zijn? Zo ja, wat betekent dit dan voor het Meppelerdiep?

3. Ja, ik verwacht dat de gemiddelde afmetingen van schepen zullen toenemen. De veiligheid zal uiteraard gegarandeerd moeten zijn. Wat de capaciteit betreft ben ik van mening dat, indien de maatschappelijke baten opwegen tegen de maatschappelijke kosten, de vaarwegbeheerders deze groei zo veel mogelijk moeten faciliteren.
Het Meppelerdiep is bevaarbaar voor schepen uit de klassen IV en Va (maximaal 1500 respectievelijk 3000 ton) en heeft daarmee voldoende capaciteit om het goederenvervoer over water op een vlotte en veilige wijze af te kunnen wikkelen. Wel blijkt uit de verkenning naar de vaarweg Meppel-Ramspol dat de vaarweg niet geheel voldoet aan de technische specificaties van de genoemde scheepvaartklassen.


4. Is het waar dat onderzoek en de aanbevelingen uit 1999 stammen en er sindsdien geen vervolg meer aan gegeven is? Zo ja, wat zijn hiervan de redenen?

4. De verkenning naar de vaarweg Meppel-Ramspol is in december 1999 afgerond. Ik ben bezig om te bezien of het noodzakelijk is om voor dit project een planstudie te starten.

5. Bent u bereid vaart te zetten achter de verbetering van de vaarweg Meppel-Ramspol, waaronder de reconstructie van de scheepvaartpassage bij Zwartsluis en het Zwartewater tussen Zwolle-Zwartsluis als alternatieve route. Zo ja, welke planning hanteert u?

5. Naast de verkenning naar de vaarweg Meppel-Ramspol zullen er dit jaar nog twee vergelijkbare verkenningen afgerond worden: de verkenning naar De Zaan en het Burgemeester Delenkanaal Oss. Ik ben voornemens om op basis van een maatschappelijke kosten-batenanalyse te bepalen of en met welke mate van prioriteit deze drie projecten in aanmerking komen voor een planstudie. Dit mede gezien het feit dat financiële middelen tot 2010 reeds geheel zijn gereserveerd voor diverse andere prioritaire vaarwegprojecten.
Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

T. Netelenbos

Tweede Kamer der Staten Generaal

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie