Politiebericht Utrecht: district Vecht en Venen

Korps: Utrecht, plaats: Utrecht 16-07-2000

Politiebericht Utrecht: district Vecht en Venen, 11.30 uur
Te snel over de rijksweg A2

MAARSSEN Op zondag 16 juli, omstreeks kwart over drie 's nachts, zagen surveillerende politieagenten een personenauto met zeer hoge snelheid over rijksweg A 2 rijden. De auto reed in de richting van Utrecht en de politieagenten gingen achter de auto aan.

Tijdens het volgen van de auto werd een snelheid van 173 km/h gemeten. Ter hoogte van de afslag Lage Weide lukte het de politie om de auto staande te houden.

Bij controle bleek de bestuurder, een 33-jarige inwoner van Amsterdam, nog voor ruim duizend gulden aan openstaande bekeuringen te hebben. Tevens rook de man naar het inwendig gebruik van alcoholhoudende drank.

De verdachte werd aangehouden en aan het bureau werd hem de ademanalyse afgenomen. Uit de ademanalyse bleek de verdachte ongeveer 1 promille aan alcohol in het lichaam te hebben.

De verdachte voldeed de boetes aan het bureau. Tegen hem werden diverse processen-verbaal opgemaakt. Het rijbewijs van de verdachte werd ingevorderd.

Verzet bij aanhouding

MIJDRECHT Op zondag 16 juli, omstreeks vijf uur in de nacht, zagen politieagenten op het Burgemeester Haitsmaplein een personenauto rijden, waarvan vermoed werd dat de bestuurder gedronken had. De auto werd even uit het oog verloren maar kwam op een gegeven moment weer terug rijden met hoge snelheid en blokkerende wielen bij het afremmen. De bestuurder, een 18-jarige inwoner van Mijdrecht, werd op zijn gedrag aangesproken en gevorderd om een blaastest te doen. Dit werd door de bestuurder geweigerd.

Vervolgens wilde de politie de verdachte aanhouden. Inmiddels was er een groep van ongeveer 20 personen bij de bestuurder en politie komen staan die zich met de aanhouding gingen bemoeien. Deze groep werd gevorderd zich te verwijderen. Een 19-jarige inwoner van Uithoorn weigerde dit en deelde vervolgens een klap op de neus uit aan een politieagent.

De politieagenten kregen hierna assistentie van andere collegas uit het politiedistrict, waarna de zich hevig verzettende bestuurder en de omstander konden worden aangehouden. Bij de schermutselingen raakte een onopvallend politievoertuig beschadigd.

Aan het politiebureau bleek dat de bestuurder ongeveer 1 promille aan alcohol in het lichaam had. Tegen beide verdachten wordt proces-verbaal opgemaakt in verband met het plegen van verzet en het niet voldoen aan een bevel of vordering. Tegen de bestuurder wordt tevens proces-verbaal opgemaakt wegens het onder invloed besturen.