Politiebericht Groningen

Persberichten Regiopolitie Groningen
Zondag 16 juli 2000

Dagelijkse berichten regio Groningen

Gaarkeuken: ernstig gewond bij botsing
Een 62-jarige automobilist uit Lutjegast en een inzittende uit Utrecht, zijn gisteravond ernstig gewond geraakt toen ze op de kruising Hoendiep NZ met de Poelweg met hun auto in botsing kwamen met een andere personenauto, bestuurd door een 24-jarige inwoner van Gerkesklooster. Zij raakten in hun auto bekneld en moesten door de brandweer uit het wrak worden gehaald. Dit gebeurde in samenwerking met ambulancepersoneel en later met leden van het crashteam van het Academisch Ziekenhuis die ook ter plaatse kwamen. Ze zij met inwendige verwondingen overgebracht naar het ziekenhuis. De 24-jarige automobilist die overigens ook met nekklachten naar het ziekenhuis werd gebracht, verleende vanaf Hoendiep NZ geen voorrang aan de op de Poelweg richting Grijpskerk rijdende Lutjegaster. De beide autos raakten total loss en moesten door een bergingsbedrijf worden afgevoerd.

Marum: asielzoeker na bedreiging aangehouden
Een 18-jarige Algerijn is gistermiddag in het asielzoekerscentrum in Marum aangehouden, nadat hij een beveiligingsbeambte met de dood had bedreigd. Bovendien had hij enkele meubelstukken in de caravan waarin hij op het centrum verbleef vernield. De man die zwaar onder invloed was van alcohol is ter ontnuchtering en voor nader onderzoek ingesloten.

Zuidbroek: Litouwers aangehouden voor diefstal diesel Een 22 en een 24-jarige Litouwer zijn even na middernacht aangehouden nadat ze waren betrapt bij het stelen van dieselolie uit de tank van een geparkeerde vrachtauto aan de Stationsstraat in Zuidbroek. De politie werd getipt en nam polshoogte. Daarbij bleek de diefstal. De beide mannen wilden juist in hun auto vertrekken toen de politie arriveerde. Ze zijn voor nader onderzoek ingesloten.

Slochteren: auto in het Slochterdiep
Een 38-jarige automobilist uit Siddeburen liep gisteravond een nat pak op toen hij met zijn personenauto op de weg langs het Slochterdiep in een bocht naar links rechtdoor reed en in het water terechtkwam. De auto verdween daarbij geheel onder water. De automobilist kon zich tijdig in veiligheid stellen. Een bergingsbedrijf heeft de auto uit het water gehaald en afgevoerd.

Sappemeer: alcomobilist op de A7
Een 56-jarige automobilist uit Groningen is omstreeks middernacht bekeurd voor het rijden onder invloed. Hij trok de aandacht door met een hoge snelheid over de A7 te rijden. Na staandehouding bleek dat hij gedronken had. Onderzoek wees uit dat hij bijna 1 promille in zijn bloed had. De politie maakt proces-verbaal op.

Musselkanaal: fietser gewond
Een 14-jarige jongen uit Eerste Exloermond raakte gistermiddag gewond toen hij met zijn fiets plotseling vanaf het fietspad de kruising van de Schoolstraat met de Exloerweg opreed en daarbij werd aangereden door een 76-jarige automobilist uit Valthermond. Hij is onder meer met een hersenschudding ter observatie opgenomen in het ziekenhuis.
Rottum: alcomobilist in de sloot
Een 39-jarige automobilist uit Middelstum raakte gisteravond met zijn auto in de sloot van de Usquerderweg bij Rottum. Hij kwam van de richting Kantens en reed in een bocht rechtdoor. Hij bleek onder invloed van alcohol te verkeren en had 0,9 promille alcohol in zijn bloed. De politie maakt proces-verbaal op.

Lauwersoog: autos total loss
Twee personenautos die gistermiddag op de Kustweg bij Lauwersoog met elkaar in botsing kwamen raakten daarbij total loss. Een bestuurder en een inzittenden liepen daarbij nekklachten op. Na onderzoek in het ziekenhuis konden ze weer naar huis. Een 61-jarige inwoner van Harderwijk stak komende van het haventerrein met zijn auto plotseling de Kustweg over en zag daarbij de andere automobilist, een 26-jarige inwoner van Leiden over het hoofd.

Groningen: vechtpartij Gelkingestraat
Bij een vechtpartij vannacht omstreeks 5.00 uur op de Gelkingestraat heeft de politie een politiehond en paarden moeten inzetten om de orde te herstellen en de deelnemers aan de vechtpartij aan te houden. Daarbij moest in twee gevallen de hond worden aangespoord om een verdachte vast te pakken waarbij deze bijtwonden opliep. In totaal zijn 13 mensen aangehouden die betrokken waren bij de vechtpartij. Het gaat om jongeren tussen de 19 en 27 jaar uit Groningen, Hoogezand en enkel andere plaatsen. Onder hen waren twee vrouwen. Vermoedelijk is de vechtpartij begonnen tussen enkele personen, waarna de rest zich ermee ging bemoeien. De verdachten zijn of worden na verhoor weer op vrije voeten gesteld.

Groningen: aanhoudingen na vechtpartij in cafe
De politie heeft vannacht vijf Groningers aangehouden die na een woordenruzie in een café aan de Poelestraat begonnen te vechten en vernielingen aanrichten. Onder meer werd er met glazen gesmeten en enkele klappen uitgedeeld aan andere bezoekers. Tijdens de aanhouding richtte zich de agressie enigszins tot de politiemensen. Tijdens de daarop volgende schermutselingen liepen enkele politiemensen lichte verwondingen op. Desondanks slaagden ze erin de vijf aan te houden en over te brengen naar het politiebureau waar ze voor nader onderzoek werden ingesloten. De aanleiding tot de vechtpartij was vermoedelijk de onenigheid over het gebruik van een barkruk.
Groningen: auto in het water
Een 26-jarige automobilist uit Groningen en twee inzittenden maakten vannacht enkele benauwde ogenblikken door toen ze met de auto van de kade aan het Schuitendiep in het water terechtkwamen. Ze slaagden er echter in snel uit de zinkende auto te komen en liepen gelukkig slechts een nat pak op. De automobilist leende de auto van een kennis. Toen hij de auto startte bleek deze niet op de handrem te staan, maar in de versnelling. Daardoor begon het voertuig tijdens het starten zomaar het water in. De auto is door een bergingsbedrijf uit het water gehaald.

Groningen: verbeten alcomobilist
Een 38-jarige automobilist uit Groningen is gisteravond op de Akeleiweg in Groningen aangehouden nadat bleek dat hij onder invloed zijn auto bestuurde. Agenten hadden de man al eerder die avond gewaarschuwd niet te gaan rijden. Hij was zichtbaar onder invloed. De man stapte desondanks in zijn auto, maar werd door de politie gesignaleerd. De man bleek 1,3 promille in zijn bloed te hebben. De auto is na overleg met justitie in beslag genomen. Tevens bleek dat de man een rijontzegging had tot mei 2001. Ongetwijfeld zal deze periode worden verlengd.

Groningen: auto in de sloot van de A7
Een 21-jarige automobilist uit Emmen raakte zaterdagmorgen door onbekende oorzaak van de weg en belandde daardoor samen met een inzittende in de naast de A7 gelegen sloot. Het ongeval gebeurde tussen Hoogkerk en Groningen. Beiden kwamen met de schrik vrij, maar gingen toch voor onderzoek even naar het ziekenhuis. De zwaar beschadigde auto is door een bergingsbedrijf afgevoerd.
Inlichtingen, Afdeling Communicatie, 050 5995010