Vereniging Proefdiervrij organiseert landelijke protestactie

Datum nieuwsfeit: 17-07-2000
Amsterdam 14 juli 2000

Vereniging Proefdiervrij organiseert landelijke protestactie

Op maandag 17 juli 2000 organiseert de Vereniging Proefdiervrij, die principieel tegen alle dierproeven is, een landelijke protestactie. Via de landelijke radio- en dagbladencampagne “Vissen om zeep voor mijn was? Geen schone zaak!” wordt iedereen opgeroepen te komen demonstreren in het Vondelpark te Amsterdam. Proefdiervrij protesteert hiermee tegen het gebruik van proefdieren bij testen ten behoeve van was- en schoonmaakmiddelen en roept wasmiddelenfabrikanten op hun producten voortaan proefdiervrij te produceren.

Protesteren voor de schone zaak!
Op maandag 17 juli om 12.30 uur verzamelen iedereen zich zich bij het Filmmuseum, vlakbij de grote vijver in het Vondelpark. Rond de vijver staan wasvrouwen hun was te doen in grote wastobbes. Vervolgens wordt de wasvrouwen gevraagd hun wasactie af te breken, als symbolisch protest tegen alle foute wasmiddelen. Parallel met deze Anti-wasdagactie in het Vondelpark loopt de protestactie op de internetsite: www.proefdiervrij.nl. Wie vindt dat het gebruik van dierproeven voor wasmiddelen geen schone zaak is, kan via deze site een protest e-mail sturen aan de Nederlandse Vereniging van Zeepfabrikanten en het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (verantwoordelijk voor het dierproevenbeleid).
Waarom deze protestactie?
In Nederland gebruiken wasmiddelenfabrikanten nog steeds proefdieren bij testen van nieuwe ingrediënten voor was- en schoonmaakmiddelen. Testen waarbij ze met name vissen gebruiken. Door toediening van giftige stoffen sterven de vissen een afschuwelijke dood. Reden hiervoor is dat de nationale en Europese wetgeving vereist dat nieuwe ingrediënten in wasmiddelen, eerst worden getest op hun schadelijkheid voor het milieu. Dit gebeurt nu nog voor een groot deel door middel van dierproeven. Voor deze dierproeven moeten zo snel mogelijk alternatieven komen. Proefdiervrij wil dat de verouderde en achterhaalde wetgeving wordt aangepast en dat fabrikanten meer gebruik maken van alternatieve testmethoden. Dat zoiets mogelijk is bewijst de succesvolle campagne “Proefkoneen”: in 1997 leidde deze actie van Proefdiervrij tot een Nederlands verbod op het gebruik van proefdieren bij testen in de cosmeticabranche. Einde persinformatie

Voor meer informatie kunt u de internetsite van de Vereniging Proefdiervrij bezoeken op www. Proefdiervrij.nl of contact opnemen met:

Leads PR Anne Tusveld ((a.tusveld@leadspr.nl)) Telefoon: 020- 517 43 30 Bart Maussen ((b.maussen@leadspr.nl)) Telefax: 020- 517 43 40