Aanscherping mestbeleid nodig voor bescherming van de natuur

GEZAMENLIJK PERSBERICHT STICHTING NATUUR EN MILIEU EN WATERPAKT

17 juli 2000

Aanscherping mestbeleid nodig voor bescherming van de natuur

Ook het nieuwe, betere mestbeleid biedt nog onvoldoende bescherming van de natuur. Daarom moet het op een aantal punten en in bepaalde gebieden fors worden aangescherpt. Dat concluderen de Stichting Waterpakt en Stichting Natuur en Milieu uit hun inventarisatie van de gevolgen van het huidige en het nieuwe mestbeleid. De uitkomsten daarvan staan in de brochure "Mestbeleid waarmee de natuur kan leven". Minister Brinkhorst (landbouw) kreeg vanochtend het eerste exemplaar van de brochure aangeboden door Ad van den Biggelaar, directeur van Stichting Natuur en Milieu.

De inventarisatie toont aan hoe desastreus de gevolgen voor natuur en landschap zijn van de overbemesting en de daarmee verbonden verzuring. Honderden planten- en diersoorten zijn reeds uit ons land verdwenen. Negentig procent van alle libellensoorten is verdwenen. Veertig procent van onze heidevelden is weg. De otter is uitgestorven en er zwemt bijna geen snoek meer in de sloot.

De organisaties denken dat het nieuwe mestbeleid voor sommige gebieden op termijn een omslag ten goede kan betekenen, maar er zal meer moeten gebeuren. Zo moet in waterrijke gebieden de stikstof- en de fosfaatnorm worden verlaagd en moeten er langs de sloten bufferstroken worden aangelegd. In de buurt van bossen en duinen moet de ammoniaknorm omlaag. Steeds is maatwerk geboden.

Bij juiste maatregelen kan de natuur zich in veel gebieden redelijk snel (ca. tien jaar) herstellen. De organisaties geven aan wat en wanneer er daartoe moet gebeuren. De maatregelen versterken ook de omschakeling die momenteel plaatsvindt in de landbouwwereld. De aandacht verschuift van 'veel voedsel voor weinig geld' naar 'kwaliteit van voedsel, water en natuur'.
Waterpakt en Natuur en Milieu willen samen met de landbouwsector hun aanbevelingen en ideeën bespreken en uitwerken.

*) De 12 provinciale Milieufederaties, de Consumentenbond, de Vereniging van recreatie-ondernemers Nederland RECRON, Ottercentrum Aqua Lutra, het Watersportberaad, de Nederlandse Vereniging van Sportvissersfederaties NVVS.

Nadere inlichtingen:
Stichting Waterpakt: tel. 0577-456145