Antwoord op Kamervragen over zwarte lijst Turkije

Datum nieuwsfeit: 17-07-2000
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

's-Gravenhage, 17 juli 2000

Onder verwijzing naar de brief van de Griffier Uwer Kamer d.d. 22 juni 2000, kenmerk 2990012930, waarbij gevoegd waren de door het Lid Karimi overeenkomstig artikel 134 van het Reglement van Orde van de Tweede Kamer bij U ingediende vragen, heb ik de eer U als bijlage dezes mijn antwoord op de gestelde vragen te doen toekomen.

De Minister van Buitenlandse Zaken,

Antwoord van de heer Van Aartsen, Minister van Buitenlandse Zaken op vragen van het lid Karimi.

Vraag 1 Vraag 1
Hebt u er kennis van genomen dat 56 mensen uit Europa door de Turkse regering op een zwarte lijst zijn geplaatst wegens vermeende contacten met de PKK of met haar verlengstukken en daardoor een verbod opgelegd krijgen Turkije te bezoeken?
Antwoord:
Van het bericht in de Turkse krant Sabah heb ik kennisgenomen.
Vraag 2Vraag 2
Is het waar dat er onder deze groep van 56 ook Nederlanders behoren? Zo ja, om hoeveel Nederlanders gaat het?
Vraag 3Vraag 3
Indien er Nederlanders op de zwarte lijst geplaatst staan, kunt u de officiële redenen geven waarom hen de toegang tot Turkije wordt geweigerd? Zo ja, wat is uw oordeel over deze gang van zaken?
Vraag 4Vraag 4
Is het waar dat op de zwarte lijst ook namen van Europese parlementariërs circuleren? Om hoeveel parlementariërs gaat het?
Vraag 5Vraag 5
Indien er parlementariërs op de lijst staan, hoe beoordeelt u het feit dat Europese parlementariërs een inreisverbod krijgen terwijl er binnen de EU processen gaande zijn omtrent het Turkse toekomstige EU lidmaatschap en haar 'wachtkamerpositie' in deze?
Vraag 6Vraag 6
Bent u bereid via de Turkse ambassadeur in Nederland een klacht in te dienen tegen deze gang van zaken en u in te zetten voor een vernietiging van het opgelegde verbod Turkije te bezoeken? Zo neen, waarom niet? Zo ja, kunt u de Kamer hierover informeren?

Antwoord
Dat de Turkse autoriteiten een lijst hanteren van Europese personae non grata, zoals gemeld in het dagblad Sabah, kan niet worden bevestigd. Navraag leerde dat ook andere EU-staten vooralsnog geen redenen hebben om aan te nemen dat een dergelijke lijst wordt gehanteerd. Gebleken is, dat personen waarvan de namen staan op de door Sabah gepubliceerde lijst, na de betreffende publicatie Turkije zijn in- en uitgereisd.

Tweede Kamer der Staten Generaal