Antwoorden op kamervragen over STER-spotjes van farmaceuten

Datum nieuwsfeit: 17-07-2000
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 17 juli 2000

Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen, gesteld door het lid van uw Kamer Kant (SP) over de STER-spotjes van farmaceuten (2990013220).

De Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,

dr. E. Borst-Eilers

Antwoorden op kamervragen van het lid Kant over STER-spotjes van farmaceuten (2990013220)

1.
Heeft u kennis genomen van de protesten van de Landelijke Huisartsenvereniging tegen TV- en bioscoopreclame van de farmaceutische industrie waarin opgeroepen wordt tot een bezoek aan de huisarts? Zo ja, ondersteunt u dit protest en wat gaat u daarmee doen ?

1.
Ja ik heb hiervan kennisgenomen. In beginsel sta ik niet negatief tegenover dergelijke campagnes. De patiënt wordt verwezen naar zijn huisarts die na consultatie de meest geschikte behandeling kan kiezen voor zijn patiënt. Ik betreur het echter wel dat voorafgaand aan deze campagne geen overleg is gevoerd met de Landelijke Huisartsenvereniging.

2.
Deelt u de LHV-mening dat hier duidelijk commerciële motieven achter zitten, omdat er niet - zoals bij overheidscampagnes - overleg plaatsvindt, en omdat artsen gelijktijdig worden overladen met reclamemateriaal over de nieuwe middelen?

2.
Vooralsnog heb ik te weinig gegevens tot mijn beschikking om deze conclusie hieruit te kunnen trekken.

3.
Deelt u de zorgen van de Inspectie over de wijziging van de Mediawet, waarin de mogelijkheden van de farmaceutische industrie om TV-programma's te sponsoren, worden verruimd? Zo ja, wat gaat u daaraan doen?

3.
Met de wijziging van de Mediawet is het verbod op sponsoring van televisieprogramma's door de farmaceutische industrie komen te vervallen. Deze wijziging, een implementatie van de richtlijn "televisie zonder grenzen" van de Europese Unie, is op 6 juni 2000 door de Eerste Kamer aangenomen. Gelet op voorgaande kan ik derhalve geen maatregelen treffen die beperkingen stellen aan de sponsoring van televisieprogramma's door de farmaceutische industrie.
Tweede Kamer der Staten Generaal