Rode Kruis paraat tijdens 84ste Nijmeegse Vierdaagse

Het Nederlandse Rode Kruis

13 Juli 2000

Nederlandse Rode Kruis paraat tijdens 84ste Nijmeegse Vierdaagse

Ruim 300 vrijwilligers van het Nederlandse Rode Kruis zullen tijdens de 84ste Internationale Vierdaagse eerste hulp bieden aan de wandelaars. Tijdens de Vierdaagse, die van 18 tot en met 21 juli in en om Nijmegen wordt gelopen, staan zij klaar in een noodhospitaal en in negen hulpposten langs de route. Het Rode Kruis is al ruim 70 jaar actief betrokken bij dit evenement.

De hulpposten langs de route zijn erop ingericht om eenvoudige behandelingen uit te voeren, zoals spiermassages, ijsbehandelingen en het prikken en verbinden van blaren. In het noodhospitaal in de Nijmeegse schouwburg is een opnameafdeling ingericht. Artsen en verpleegkundigen behandelen hier zwaardere kwetsuren aan spieren en gewrichten en kunnen wandelaars enkele uren ter observatie opnemen. Het noodhospitaal staat in nauw contact met de reguliere ziekenhuizen in de stad. Langs de route worden ambulances ingezet die deelnemers naar het noodhospitaal of de hulpposten kunnen vervoeren. Een bezemwagen van het Rode Kruis zal het parcours dagelijks verschillende malen "vegen" op zoek naar uitvallers. Bij extreme weersomstandigheden zullen de artsen algemene adviezen verstrekken aan de wandelaars met betrekking tot het gebruik van (beschermende) kleding en het innemen van voldoende voedsel en vocht.

Het Rode Kruis neemt ook zelf met een eigen wandelgroep deel aan de Vierdaagse. Een bijzondere deelnemer dit jaar is Rode-Kruisvrijwilliger Piet van der Sluijs. Hij startte 1 juni bij het gebouw van het Internationale Rode Kruis in Genève een voettocht die hem op 27 juli naar het landelijk bureau van het Nederlandse Rode Kruis in Den Haag moet brengen. Onderweg naar Den Haag zal hij ook de Vierdaagse lopen. Van der Sluijs zamelt met deze wandeltocht geld in voor twee projecten voor ernstig zieke kinderen, een project van het Nederlandse Rode Kruis en een project van de Nederlandse Kankerbestrijding/Koningin Wilhelminafonds.

Het verlenen van eerste hulp bij grootschalige evenementen is een van de kerntaken van het Nederlandse Rode Kruis. Daarnaast wordt hulp gegeven bij rampen en ongevallen. Andere taken in het binnenland zijn het verlenen van hulp aan chronisch zieken, ouderen, gehandicapten en asielzoekers. In het buitenland zet het Nederlandse Rode Kruis zich in voor slachtoffers van natuurrampen en oorlogen.