Vlaamse MPEG4 film-codec haalt Wall Street Journal

Plaats: 2600 Berchem
Tel.: +32-3-2816858
Fax: +32-3-2302836

Het gebeurt niet iedere dag maar een Vlaamse site haalde maandag de Amerikaanse editie van de Wall Street Journal (zie www.msnbc.com/news/433851.asp). Op de site www.divx.st/ - opgezet door Jan Devos en Dirk Laureyssens van Happy Machine nv in Antwerpen-Berchem - kan men een nieuw film-codec, gebasseerd op MPEG4, downloaden. Elke dag krijgt deze site meer dan 50.000 hits.

Sedert 6 maanden is DivX zowat het gespreksthema van de internet-community. Talrijke sites schrijven erover maar de site van Jan en Dirk is diegene die de beste kwaliteit geeft en waarbij de player het meeste mogelijkheden geeft. Wall Street heeft interesse in dergelijke mogelijkheden omdat film/video entertainment wel degelijk een traditionele en blijvende financikle waarde heeft. Deze compressie betekent voor film wat MP3 betekent voor muziek. De filmindustrie vreest dat DivX dezelfde weg opgaat als Napster.

De vlaamse site toont echter dat in DivX (sedert kort www.3ivX.com/) een reeks unieke encryptie mogelijkheden kunnen ingebouwd worden. De basis voor deze encryptie-techniek werd gevonden in hun benadering van artificikle intelligentie - waarvoor patent werd aangevraagd -. Daarin ligt dan de oplossing voor de industrie.

Met het Wall Street artikel - dat door de belangrijkste sites zoals msnbc.com werd overgenomen - wordt de filmindustrie bewust gemaakt dat zij niet kunnen ontsnappen aan de Internet realiteit.