Apple boekt winst van $200 miljoen in derde kwartaal

Datum nieuwsfeit: 18-07-2000
Apple Benelux

Apple boekt winst van $200 miljoen in derde kwartaal

Omzet 17 procent hoger, nettowinst exclusief opbrengst uit investeringen 43 procent hoger

Bunnik, 18 juli 2000 - Apple heeft de resultaten bekendgemaakt voor het derde kwartaal van het boekjaar 2000, dat werd afgesloten op 1 juli 2000. De nettowinst over dit kwartaal bedraagt $200 miljoen, ofwel $0,55 per aandeel. In hetzelfde kwartaal van het vorige boekjaar bedroeg de winst $203 miljoen, ofwel $0,60 per aandeel. De omzet in het derde kwartaal bedroeg $1,825 miljard, een stijging van 17 procent ten opzichte van de omzet in hetzelfde kwartaal van het vorige boekjaar. De brutomarge bedroeg het afgelopen kwartaal 29,8 procent, vergeleken met 27,4 procent in het derde kwartaal van het boekjaar 1999. De internationale verkopen vertegenwoordigden in het tweede kwartaal 46 procent van de totale omzet.

De resultaten van het afgelopen kwartaal omvatten een winst na belasting van $37 miljoen, voortvloeiend uit de verkoop van 4,95 miljoen aandelen in ARM Holdings plc., wat heeft geleid tot een bijdrage van $0,10 aan de winst per aandeel. Zonder de opbrengst uit investeringen zou de nettowinst van Apple over het derde kwartaal $163 miljoen zijn geweest, ofwel een stijging van 43 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal van het boekjaar 1999, terwijl de winst per aandeel ten opzichte van hetzelfde kwartaal van het vorige boekjaar $0,45 zou hebben bedragen, een stijging van 29 procent.

De verkoop van 1.016.000 computers, waaronder meer dan 350 duizend Power Mac G4-computers en bijna 450 duizend iMac-computers, betekent een toename van het aantal verkochte systemen van 12 procent ten opzichte van het vorige jaar.

"Wij zijn zeer verheugd dat wij voor de elfde achtereenvolgende keer een winstgevend kwartaal bekend kunnen maken, waarin de nettowinst met 43 procent is gestegen", aldus Steve Jobs, de CEO van Apple. "Sinds de introductie van de iMac zijn er 3,7 miljoen exemplaren verkocht. Ook wat betreft onze producten voor de professionele markt, met name de PowerBook, was dit een goed kwartaal." "De grote winst en een uitstekend activabeheer hebben geresulteerd in een positieve cash flow uit bedrijfsactiviteiten van $234 miljoen", aldus Fred Anderson, CFO van Apple. "Apple heeft het kwartaal afgesloten met meer dan $3,8 miljard aan liquide middelen en kortetermijninvesteringen."

Met uitzondering van de historische cijfers die in dit persbericht worden genoemd, dienen de verwachtingen die in dit persbericht worden uitgesproken te worden beschouwd als prognoses die onderhevig zijn aan risico's en onzekerheden. Potentiële risico's en onzekerheden zijn onder meer (zonder beperking): de voortdurende concurrentiedruk in de computermarkt; het effect dat economische en concurrentiefactoren en de reactie hierop van Apple kunnen hebben op het aankoopgedrag van bedrijven en consumenten met betrekking tot de door Apple geleverde producten; de mate waarin Apple erin slaagt tijdig nieuwe producten en succesvolle technologische innovaties op de markt te brengen; de beschikbaarheid van bepaalde onderdelen en voorzieningen die van essentieel belang zijn voor de zakelijke activiteiten van Apple en die momenteel worden verkregen via een enkele of een beperkt aantal bronnen en de mate waarin Apple erin slaagt haar besturingssysteem nog verder te verbeteren. Meer informatie over factoren die mogelijk van invloed kunnen zijn op de financiële resultaten is te vinden in de openbare stukken van Apple die zijn gedeponeerd bij de SEC, waaronder Apple's Form 10-K voor het boekjaar 1999 en Apple's Form 10-Q voor het kwartaal dat werd afgesloten op 1 juli 2000, dat eveneens zal worden gedeponeerd bij de SEC.

© 2000 Apple Computer, Inc. Alle rechten voorbehouden. Apple, het Apple logo, AirPort, Apple Cinema Display, Apple Store, FireWire, iMovie, Power Mac en Velocity Engine zijn handelsmerken of gedeponeerde handelsmerken van Apple. Alle andere merknamen die worden genoemd kunnen handelsmerken zijn van hun respectieve eigenaars.

Apple

Apple Computer, Inc. gaf in de jaren '70 het startschot voor de personal-computerrevolutie met de Apple II en vond in de jaren '80 de personal computer opnieuw uit met de Macintosh. Apple staat nu opnieuw achter zijn oorspronkelijke missie ? de beste producten en ondersteuning leveren op het gebied van personal computers aan studenten, docenten, ontwerpers, wetenschappers, technologen, ondernemers en consumenten in meer dan 140 landen.

Websites van Apple: Voor informatie over Apple: www.apple.com Voor informatie over Apple Nederland: www.apple.com/nl Voor persberichten van Apple Benelux: www.apple.com/nl/pr

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Eveline Riedijk
Marketing Communications & Public Relations Manager Nederland Apple Nederland