ABN AMRO en KPN samen in Europese online financiËle diensten

<<...>>

Amsterdam/Den Haag, 18 juli 2000

ABN AMRO EN KPN SAMEN IN EUROPESE ONLINE FINANCIËLE DIENSTEN

ABN AMRO en KPN tekenen vandaag een Memorandum of Understanding over de oprichting van Money Planet, een joint venture om gezamenlijk financiële diensten via Internet aan consumenten te bieden in Europa, te beginnen in Nederland, Duitsland en België. De nieuwe joint venture, waarin beide partijen voor 50% deelnemen, gaat een financieel dienstverlener met volledig productenpakket opzetten, die wordt geïntegreerd in bestaande en toekomstige Internet portals van KPN in Europa. De joint venture zal met een eigen management onafhankelijk opereren. ABN AMRO en KPN bestuderen tevens de mogelijkheden tot samenwerking op andere gebieden.

Money Planet zal door de sterke basis van beide oprichters uitstekend gepositioneerd zijn voor de strijd op de markt van online financiële diensten. Deze markt heeft in Nederland, België en Duitsland een omvang van circa EUR 19 miljard en in de overige Europese landen waar de joint venture actief zal zijn circa EUR 65 miljard (ramingen voor het jaar 2000, bron: JP Morgan). ABN AMRO is één van de grootste banken in Europa en behoort tot de selecte groep banken met een bankvergunning, beurslidmaatschap en aanwezigheid in alle EU-lidstaten. KPN heeft in Europa thans in totaal 1,5 miljoen Internet-abonnees, 9 miljoen klanten van vaste telefonie en ruim 9 miljoen mobiele telefonie klanten.

De joint venture streeft ernaar binnen vier jaar een bestand van tenminste 1 miljoen eigen klanten in Europa op te bouwen. ABN AMRO en KPN ramen een totale investering van EUR 150 tot 200 miljoen voor de uitrol van Money Planet in Nederland, Duitsland en België gedurende de eerste twee jaar. Voor de distributie van financiële producten en diensten ontvangt Money Planet commissie-inkomsten. Daarnaast deelt het in de winst van verkoop van producten van ABN AMRO. Het streven is dat Money Planet na vier jaar winstgevend zal zijn in Nederland, België en Duitsland.

Money Planet zal, onder meer aan klanten van KPN, een breed pakket van financiële diensten aanbieden, variërend van betaalrekeningen, cards en effectenbemiddeling tot hypotheken, verzekeringen en beleggingsfondsen. Betaalrekeningen, cards en effectenbemiddeling zullen exclusief door ABN AMRO onder het Money Planet label worden aangeboden. Voor andere producten zal Money Planet een brede keuze van verschillende leveranciers aanbieden, waardoor het als een online financiële supermarkt zal opereren. De aanwezigheid van Money Planet op de portals van KPN zal stimulerend werken op zowel het aantal bezoekers als op de dienstverlening. Bij een via Travel Planet geboekte reis kan via Money Planet bijvoorbeeld snel en eenvoudig een reisverzekering worden afgesloten.

Op de Money Planet website zullen tevens andere faciliteiten geboden worden voor een financieel geïnteresseerd publiek, zoals beursnieuws, realtime koersinformatie, de mogelijkheid tot chatten en het volgen van pers- en analistenbijeenkomsten.

Money Planet zal dankzij de inzet van de infrastructuur, technologie en expertise van beide partners snel in Europa actief worden en iin principe aansluiten bij de introductie door KPN van portals in diverse landen. KPN heeft reeds internet portals in Nederland (onder andere Planet Internet en Het Net) en België (Planet Internet) en mobiele portals in Nederland (M-info) en Duitsland. Vanaf begin 2001 wordt een eerste versie van Money Planet aan de portals toegevoegd. In een later stadium zal Money Planet ook in andere Europese landen beschikbaar komen.

Paul Smits, voorzitter van de Raad van Bestuur van KPN, lichtte toe: "Met Money Planet en de uitrol ervan in Europa onderstrepen wij nogmaals dat wij op weg zijn om onze ambitie waar te maken om een top speler in Europa te worden in onze groei segmenten. Convergentie tussen deze activiteiten wordt steeds belangrijker en daarmee ook de rol van content. Met het nu aangekondigde Money Planet geven we hieraan een belangrijke invulling op Europees niveau. De samenwerking met ABN AMRO houdt niet op bij Money Planet. Samen zien wij een drietal projecten waarin wij onze krachten zouden kunnen bundelen: universeel rekening en mobiel nummer, het ontwikkelen van e-payment oplossingen en het combineren van de nota activiteiten".

Rijkman Groenink, voorzitter van de Raad van Bestuur van ABN AMRO, toont zich verheugd: "Deze joint venture is de eerste grote samenwerking van onze nieuwe retail business unit. We zijn blij in KPN een krachtige partner gevonden te hebben voor gezamenlijke internationale expansie. Dit is voor ABN AMRO een belangrijke invulling van het streven om via het Internet nieuwe klantengroepen in Europa aan te boren. In feite gaan we nu over op een meersporen-beleid. We zetten Money Planet in de markt dat op eigen kracht een volledig pakket aan financiële diensten gaat aanbieden. We spelen daarmee in op de marktrealiteiten van vandaag door het de facto creëren van onze eigen concurrentie. We kondigden immers eerder al de integratie va online banking in de bestaande distributie in Nederland aan, alsmede het feit dat we in de startblokken staan om een Europese e-brokerage en e-banking te lanceren".

Noot voor de redactie (

Noot voor redacties