Psion en United News & Media kondigen joint venture aan

Datum nieuwsfeit: 18-07-2000

Psion en United News & Media kondigen joint venture aan van 9,5 miljoen pond

Hoofddorp, 18 juli 2000 - Psion PLC en United News & Media PLC kondigen een joint venture aan. Hiermee wordt ingespeeld op de groeiende markt voor mobiele internetdiensten op diverse platforms. Het nieuwe bedrijf, genaamd Trivanti Ltd, zal samenwerken met bedrijven die zich richten op de mobiele technologie en mediamarkt voor het ontwikkelen en op de markt zetten van draadloze internetdiensten voor zowel de business-to-business als de consumentenmarkt.

Psion heeft tevens aangekondigd dat zij het bedrijf Fonedata Ltd heeft overgenomen, één van de leidende WAP portals en Corporate WAP & SMS service bedrijven in Engeland. Psion neemt zowel Fonedata als het bestaande Psion Internet op in de joint venture.

Door het combineren van de kennis en ervaring van Psion op het gebied van de draadloze datamarkt en het uitgebreide contentportfolio en de media expertise van United, maakt Trivanti een grote kans om succesvol te worden in de mobiele internetmarkt. Trivanti biedt mobiele applicaties en diensten op maat aan voor een brede doelgroep van bedrijven en consumenten op het gebied van draadloze technologie platformen. Binnen United worden de belangen van Trivanti vertegenwoordigd door Xilerate, de Europese online divisie van United News & Media.

Trivanti zal mobiele internetdiensten ontwikkelen en op de markt brengen op drie verschillende gebieden:

- Horizontale diensten - gericht op de brede markt aan mobiele professionals.
- Verticale diensten - gericht op gebruikers in een specifieke beroepsgroep met uiteenlopende belangstelling.

- Corporate diensten - biedt diensten aan bedrijven die mobiele internetoplossingen maken voor medewerkers en klanten.

Trivanti genereert inkomsten door inschrijving, pay-per-use, adverteren/sponsoring, commissie voor transacties, direct marketing diensten en corporate service verkoop.

De aandeelhouders nemen deel met een bedrag aan contant geld en bedrijfsmiddelen van £9,5 miljoen. Naast een contant bedrag van £3,15 miljoen, voegt Psion haar Internet divisie toe, inclusief het pas overgenomen Fonedata Ltd. United News & Media draagt £4,75 miljoen contant bij. Psion en United News & Media hebben beiden een aandeel van 47,5%.

Gareth Hughes, momenteel verantwoordelijk voor Psion Internet, zal aangesteld worden als CEO van het nieuwe joint venture bedrijf, Trivanti Ltd. Zijn aandeel in het bedrijf is 5%. Gareth Hughes zal aftreden als director van Psion PLC, maar wordt benoemd tot non-executive director van Psion PLC. Andrew Nugeé, COO van Xilerate, de Europese online divisie van United, wordt voorzitter van het bestuur. Simon Luttrel, MD van Fonedata, gaat deel uitmaken van het management team van Trivanti.

Andrew Nugeé, COO van Xilerate, vertelt: 'we zijn blij dat we met Psion samen kunnen werken, zodat Trivanti zich kan ontwikkelen in de snel groeiende draadloze internetmarkt. Trivanti zorgt voor snellere toegang tot draadloze technologie en distributie voor United en brengt evenwicht in onze bestaande activiteiten op het gebied van televisie en fixed internet.'

David Levin, CEO van Psion, vertelt: 'Trivanti brengt de technologie en de kennis van de mobiele omgeving van Psion samen met de marketingexpertise en ervaring op het gebied van media content van United News & Media. Het uitgangspunt van Trivanti is om pionier te zijn in het leveren van informatie en diensten aan bedrijven met mobiele werkers en individuele klanten in Groot Brittannië en Europa.

Psion PLC
Psion PLC is een groep bedrijven die zich richt op het leveren van een reeks aan mobiele oplossingen. Psion PLC ontwerpt, ontwikkelt, produceert en brengt handheld computing producten op de consumenten-, enterprise en de industriële markt. Psion PLC is tevens wereldleider op het gebied van mobiele producten. Psion PLC heeft een wereldwijd distributienetwerk met bedrijven in de Verenigde Staten, Duitsland en Nederland, evenals meer dan 50 onafhankelijke buitenlandse distributeurs.
Momenteel bestaat de Psion Groep uit:
Psion Computers - is wereldwijd marktleider op het gebied van palmtop computing gericht op de consumenten en zakelijke markt. Producten als de Psion Revo, Series 5- range en Series 7 en een brede keuze aan randapparatuur, vergemakkelijken mobiel internet en toegang tot bedrijfsnetwerken. De machines worden door consumenten gebruikt als Personal Information Manager (PIM). Psion Connect (voormalig Psion Dacom) - sinds 1996 is Connect Europees leider en 's werelds tweede grootste producent van PC Card modems met de beste kwaliteit en vernieuwende communicatie en connectiviteitsproducten, zoals de Gold Card Global Range van multifunctionele PC Cards en de Gold Port Range.
Psion Enterprise Computing (voormalig Psion Industrial) - is opgericht in 1996 en gericht op het ontwikkelen van commerciële en industriële handheld computing oplossingen, die het medewerkers binnen het gehele bedrijf mogelijk maken om te beschikken over draadloze en mobiele toegang tot data en communicatie.
Psion InfoMedia - is opgericht voor het ontwikkelen van nieuwe producten. Dit is mogelijk gemaakt door de integratie van een groeiende verbetering van computing kracht en nieuwe communicatietechnologieën rondom het internet. De divisie zal vernieuwende producten voor huiselijke en mobiele omgevingen produceren, die tekst, audio en video op een nieuwe manier zullen distribueren met behulp van draadloze technologieën, zoals Digital Audio Broadcasting (DAB), Digital Enhanced Cordless Telecommunications technologie (DECT) en Bluetooth. Psion Nederland B.V., gevestigd in Hoofddorp, distribueert handheld- en palmtop computers, programmatuur en datacommunicatieproducten. Het bedrijf is opgericht in 1989 en is een 100% dochteronderneming van het Engelse Psion PLC. Het assortiment bevat de volgende productcategorieën: palmtop computers, de Workabout-range en andere handheld devices voor zakelijk gebruik en producten voor datacommunicatie, zoals de Gold Card PC Card modems. Psion biedt totaaloplossingen op het gebied van mobile computing voor zowel particulieren als bedrijven, waarbij mobiel internet een belangrijke rol speelt. De Psion producten worden verkocht via een uitgebreid netwerk van retailers, dealers, distributeurs en VAR's.

Noot voor redacties