SP wil vrijwillig spreidingsbeleid onderwijs stimuleren

Datum nieuwsfeit: 18-07-2000
Den Haag, 18 juli 2000

De SP is van mening dat de Turkse ouders uit Deventer in hun strijd voor beter onderwijs voor hun kinderen steun verdienen. Volgens de SP moet de overheid actief stimuleren dat Deventer in navolging van de gemeente Amersfoort een vrijwillig spreidingsbeleid ontwikkelt om te komen tot gemengde scholen.

In Deventer boycotten Turkse ouders de zwarte basisschool De Kameleon door hun kinderen thuis te houden van school. Ze zijn zelfs bereid hun kinderen naar een school drie kilometer verderop te sturen voor beter onderwijs voor hun kinderen. SP-Kamerlid Kant ziet de actie van de Turkse ouders als een bewijs dat ook allochtonen zelf segregatie als een probleem zien waar wat aan gedaan zou moeten worden. De SP-fractie pleit in de Kamer al jaren voor een spreidingsbeleid in het onderwijs.

Segregatie kan niet alleen in het onderwijs worden opgelost. Daarom dringt Kant er bij het kabinet op aan dat tevens wordt gekeken hoe het huisvestingsbeleid en de huursubsidieregeling een bijdrage zouden kunnen leveren aan een evenwichtiger verdeling van allochtonen en autochtonen over de wijken.

Meer informatie: Agnes Kant: 070-3182804 / 06-51262918