Belangrijk nieuws voor patienten met schizofrenie

Datum nieuwsfeit: 18-07-2000

ELI LILLY NEDERLAND BV

BELANGRIJK NIEUWS VOOR PATIENTEN MET SCHIZOFRENIE

Nieuwe data gepresenteerd tijdens het 22e CINP Congres, een congres voor psychiatrie en neurologie, dat recent is gehouden in Brussel, tonen aan dat er voor patiënten met een ontregeling van hun schizofrenie, een nieuwe, meer effectieve behandeling van de acute agitatie beschikbaar is. Daarnaast geeft deze behandeling met een kortwerkende intramusculaire vorm van olanzapine (merknaam Zyprexa
SAIM, fabrikant Eli Lilly), minder bijwerkingen t.o.v. de huidige therapie. Uit onderzoek komt naar voren dat de behandeling van agitatie met olanzapine minstens 2 keer zo snel inzet dan met de huidige standaardtherapie. De huidige standaardtherapie leidt vaak tot ongewenste bijwerkingen, die weer leiden tot verminderde therapietrouw. Verminderde therapietrouw kan er op haar beurt weer voor zorgen dat een nieuwe ontregeling optreedt. Naar verwachting is Zyprexa, SAIM, vanaf september beschikbaar voor behandeling binnen Nederland.

Achtergrond informatie over acute episode van schizofrenie:

Een acute episode van schizofrenie kan zich kenmerken, door geagiteerd gedrag, gepaard gaande met wanen en hallucinaties. Wanen zijn te omschrijven als niet corrigeerbare overtuigingen, welke niet in overeenstemming zijn met de werkelijkheid. Hallucinaties zijn gewaarwordingen van zintuigen, welke in werkelijkheid niet plaatsvinden, zoals het horen van stemmen. Deze kenmerken kunnen soms leiden tot situaties waarin de patiënt zichzelf of anderen schade toebrengt. Indien de patiënt voorgaande kenmerken ervaart, kan het leiden tot zoeken van een behandeling; maar in veel gevallen is er juist een tegenover gesteld effect. Dit leidt er vaak toe dat de patiënt geen behandeling zoekt.

Voor meer informatie kunt u zich wenden tot:
Mr. M. Kroneman, communications manager Lilly Nederland, Telefoon 030-6025850.

17 jul 00 11:04