Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 18-07-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 18-07-2000 Politieberichten 17/7 (13.00 uur) t/m 18/7 (07.00 uur)

Oosterwolde: inbraak gebouw
Afgelopen weekend is ingebroken in het gebouw van de schietsportvereniging 'De Tjonger' aan de Veenhofweg. Het raam in de toegangsdeur werd vernield. Uit de kantine heeft men 10 tot 15 flesjes bier weggenomen. Een 65-jarige inwoner uit Oosterwolde heeft aangifte gedaan.

Lemmer: inbraak school
Afgelopen weekend werd ingebroken in de openbare basisschool 'De Tweespan' aan de Betelgeuze. Door de lichtkoepel los te schroeven, kwam men in de school. Uit een in de schoolstaande computer heeft men een geheugenprintplaat ontvreemd. Door een 42-jarige inwoonster uit Lemmer is aangifte gedaan.

Wirdum: geen rijbewijs
Maandag omstreeks 14.00 uur werd op de Rijksweg A 32 bij de verkeerslichten een 26-jarige inwoonster uit Jubbega bekeurd. De vrouw reed met een snelheid van 116 kilometer per uur door het rode verkeerslicht. Bij staandehouding bleek, dat het rijbewijs van de vrouw ongeldig was verklaard, in verband met eerdere door haar gepleegde verkeersovertredingen. Voor de nu gepleegde verkeersovertredingen kreeg de vrouw een proces-verbaal
Drachten: gordelcontrole
Maandag tussen 15.30 en 16.30 uur werden op de Vogelzang ongeveer 20 bestuurders gecontroleerd op het dragen van de autogordel. Negen bestuurders waren in overtreding en kregen een proces-verbaal.
Heerenveen: aanrijding
Zaterdag omstreeks 17.15 uur stond een 32-jarige inwoonster uit Jubbega met haar auto stil voor het rode verkeerslicht op de kruising Ds. Kingweg - Rottumerweg. Zij werd toen vanachter aangereden door een rode personenauto. Door de klap van de aanrijding kwam haar auto op het kruisingsvlak tot stilstand. Zij heeft hierop haar auto over de kruising tot stilstand gebracht. De bestuurder van de auto, die haar had aangereden, is uitgestapt en heeft de schade aan zijn auto bekeken en is daarna weggereden zonder zijn identiteit bekend te maken. Gezien de schade aan de auto van de vrouw, moet de auto van de veroorzaker aan de voorzijde ook flink beschadigd zijn. De politie Heerenveen vraagt mensen, die getuige zijn geweest van deze aanrijding, om zich te melden.

Leeuwarden: huis/lokaalvredebreuk
Maandag omstreeks 17.55 uur werd door de bedrijfsleider (27 jaar) van een supermarkt aan de Voorstreek, een 39-jarige inwoner uit Sneek, aangehouden ter zake lokaalvredebreuk. De verdachte had een ontzegging om in de supermarkt te komen, daar hij in het verleden daar reeds verschillende malen overlast had veroorzaakt. De aangehouden verdachte werd overgebracht naar het bureau en na te zijn gehoord, werd hij met een dagvaarding weer heengezonden.

Leeuwarden: inbraak woning
Maandag tussen 15.00 en 16.30 uur werd ingebroken in een woning aan de Cambuurstraat. Aan de achterzijde van de woning werd een raam vernield. Uit de woning werd een videorecorder, een mobiele telefoon en een gouden ring weggenomen. Door een 36-jarige inwoonster uit Leeuwarden werd aangifte gedaan.

Leeuwarden: aanrijding met drank
Maandag omstreeks 21.15 uur vond op de Harlingerstraatweg een aanrijding plaats. De bestuurder van een personenauto kwam uit de richting Vrouwenpoort en wilde de minirotonde nemen en de Harlingerstraatweg oprijden. De bestuurder, een man van 28 jaar uit Leeuwarden, verloor de macht over het stuur. Hij reed een verkeerszuil omver, waarbij de beide linkerbanden van zijn auto lek raakten. Tevens verloor hij diverse onderdelen, waar een achter hem rijdende auto overheen reed, die daardoor beschadigd raakte. De bestuurder kwam vervolgens tot stilstand tegen een geparkeerde auto, die door de aanrijding doorschoot en nog drie geparkeerde auto's beschadigde. De bestuurder bleek gedronken te hebben. Hij is meegenomen naar het bureau en aldaar blies de man 680 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 8 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd.

Heerenveen: diefstal
Maandag omstreeks 21.15 uur werden op de Herenwal twee verdachten aangehouden ter zake winkeldiefstal. De twee mannen, een 30-jarige inwoner uit Uithuizen en een 20-jarige man zonder vaste woon of verblijfplaats, waren in het bezit van twee plastic tassen met daarin nieuwe broeken en 5 paar nieuwe schoenen. De prijskaartjes van de goederen waren er reeds afgehaald, zodat niet direct kon worden nagegaan waar de kleding vandaan kwam. De mannen waren eerder op de dag al in beeld geweest voor een winkeldiefstal, doch toen kon de zaak nog niet 'hard' gemaakt worden. De beide mannen zijn ingesloten en in de loop van vandaag zal bekeken worden waar de aangetroffen goederen zijn weggenomen.

Elsloo: onder invloed
Dinsdag omstreeks 00.15 uur werd op de Hoofdweg een bromfietser gecontroleerd. De bestuurder viel op, daar zijn duopassagier geen helm droeg. De bestuurder, een 26-jarige inwoner uit Jubbega, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies hij 445 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 4 uur.

Leeuwarden: onder invloed
Dinsdag omstreeks 00.45 uur reed een bestuurster van een personenauto met een behoorlijke snelheid over de P. Stuyvesantweg. De bestuurster, een 20-jarige inwoonster uit Leeuwarden, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de vrouw 765 ug/l. Zij kreeg een rijverbod voor 9 uur en haar rijbewijs werd ingevorderd.

Akkrum: poging inbraak
Dinsdag tussen 01.00 en 01.15 uur heeft men geprobeerd in te breken bij het postagentschap aan It Achterom. De toegangsdeur werd geforceerd. Waarschijnlijk is men geschrokken van het alarm. Er werd niets weggenomen. Een 43-jarige inwoner uit Akkrum heeft aangifte gedaan.

Bureau Voorlichting & PR: 058 - 880 8272