Strijd tegen Alzheimer krijgt nieuwe impuls

Datum nieuwsfeit: 18-07-2000

STRIJD TEGEN ALZHEIMER KRIJGT NIEUWE IMPULS

Een nieuw veelbelovend geneesmiddel voor de strijd tegen de ziekte van Alzheimer is, via de wederzijdse erkenningsprocedure, geregistreerd in 13 EU-lidstaten. Ook Noorwegen en IJsland hebben zich geschaard achter de bevindingen van Zweden. Dit land fungeerde in maart jl. als rapporteur in deze erkenningsprocedure. In juni is het geneesmiddel, via een afzonderlijke procedure, ook geregistreerd in Zwitserland. Navraag leert dat het nieuwe geneesmiddel niet beschikbaar is in Nederland. Daarmee is Nederland het enige EU-lidstaat dat het nieuwe medicijn niet toevoegt aan het farmacotherapeutisch arsenaal.

Het betrokken geneesmiddel,Reminyl (galantamine),
wordt gekenmerkt door een bijzonder tweeledig werkingsmechanisme
Dat is van belang omdat de symptomen van de ziekte van Alzheimer mede worden veroorzaakt door een tekort aan acetylcholine. Dat is het gevolg van het afsterven van zenuwcellen. Reminyl
verhoogt de hoeveelheid acetylcholine in de hersenen door het enzym acetylcholinesterase (dat acetylcholine afbreekt) te blokkeren. Uit laboratoriumonderzoek blijkt dat de stof ook een effect heeft op de nicotinereceptoren in de hersenen. Die 'modulatie' van deze receptoren kan leiden tot de afgifte van meer acetylcholine.1,2,3

Deze maand publiceert het wetenschappelijke tijdschrift Neurology twee fase III-studies die aantonen dat een behandeling met Reminyl
het denkvermogen, het algemeen functioneren en de gedragssymptomen van de ziekte van Alzheimer significant verbetert. De onderzoeksperiode was vijf maanden tot 1 jaar.4,5

Voor meer informatie:
Melissa Katz, International Public Affairs + 32 14 605910

Referenties:
1. Schrattenholz A, et al. Agonist responses of neuronal nicotinic acetylcholine receptors are potentiated by a novel class of allosterically acting ligands. Molecular Pharmacology
1996;49:1-6.
2. Maelicke A. Nicotinic receptors in the central nervous system. 6th International Conference on Alzheimer's Disease and Related Disorders. July 18, 1998; Amsterdam, The Netherlands.
3. Vidal C. Nicotinic Receptors in the brain: molecular biology, function, and therapeutics. Molecular and Chemical Neuropathology 1996;28:3-11.
4. Raskind MA, Peskind ER, Wessel T, Yuan W and the Galantamine USA-1 Study Group. Galantamine in AD, A 6-month randomized, placebo-controlled trial with a 6-month extension. Neurology 2000;54: 2261-8.
5. Tariot PN, Soloman PR, Morris JC, Kershaw P, Lilienfeld S, Ding C and the Galantamine USA-10 Study Group. A 5-month, randomized, placebo-controlled trial of galantamine in AD. Neurology
2000;54:2269-76.