Arbeidsvoorziening wil grotere instroom allochtonen in MKB

Datum nieuwsfeit: 18-07-2000

Extra inspanning instroom allochtonen in het Midden- en kleinbedrijf

Datum: 18 juli 2000

Onderaannemingscontract Arbeidsvoorziening, Randstad en Start Extra inspanning instroom allochtonen in het Midden- en kleinbedrijf

Arbeidsvoorziening heeft met uitzendbureaus Randstad en Start een onderaannemingscontract afgesloten dat moet leiden tot plaatsing van 1920 werkzoekende allochtonen in het Midden- en Kleinbedrijf in de regio Rijnmond en Amsterdam. Dit contract is een uitvloeisel van het MKB-convenant dat eerder dit jaar is gesloten tussen de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Arbeidsvoorziening en MKB-Nederland. Arbeidsvoorziening is met meerdere uitzendorganisaties in onderhandeling om soortgelijke contracten af te sluiten om de instroom van allochtonen in het Midden- en Kleinbedrijf te vergroten. Over deze wijze van sub-contracting met uitzendorganisaties heeft afstemming plaatsgevonden met de Algemene Bond Uitzendondernemingen (ABU). Werkgevers in het Midden- en Kleinbedrijf krijgen voor hun vacatures geschikte allochtone kandidaten door de uitzendbureaus die contracten zijn aangegaan met Arbeidsvoorziening aangeboden. Deze kandidaten en ondernemers worden voor een aantal maanden extra begeleid door middel van regelmatige bezoeken, contacten en follow up. Het is de ambitie dat 50% van de arbeidskrachten een arbeidscontract wordt aangeboden in het Midden- en Kleinbedrijf. Ook kan de kandidaat een relevante cursus volgen om zijn positie op de arbeidsmarkt te verstevigen. Arbeidsvoorziening zal geschikte kandidaten toeleveren die willen werken, maar extra steun, opleiding en coaching nodig hebben. Ook draagt Arbeidsvoorziening bij in de kosten van intercedent- en projectbegeleiding en neemt een deel van de opleidingskosten voor haar rekening. Inlichtingen: Arbeidsvoorziening Nederland, Concerncommunicatie, dhr T. Blaas, tel: 079 - 360.15.38 Arbeidsvoorziening is dé publieke arbeidsbemiddelaar van Nederland. Bijna 9.000 medewerkers zetten zich in voor werkzoekenden en werkgevers op meer dan 200 arbeidsbureaus, 60 centra vakopleiding en 29 eenheden Arbeidsbureau Arbeidsintegratie (AI), verdeeld over 18 regio's. (www.arbeidsbureau.nl)