Apple introduceert nieuwe iMac-computers

Datum nieuwsfeit: 19-07-2000
Apple Benelux

Apple introduceert nieuwe iMac-computers in adembenemende nieuwe kleuren

MACWORLD EXPO, NEW YORK, 19 juli 2000 - Apple heeft vandaag een volledig nieuwe iMac-serie geïntroduceerd, die vier nieuwe modellen in adembenemende nieuwe kleuren bevat. De vier iMac-modellen worden standaard geleverd met de nieuwe optische muis van Apple en een professioneel toetsenbord van standaardafmetingen. De nieuwe iMac-kleuren zijn Indigo (diepblauw), Ruby (robijnrood), Sage (grijsgroen) en Snow (sneeuwwit) en zijn nu verkrijgbaar naast de veelgeprezen maar ook vernieuwde Grafite (antracietkleur).

Alle modellen uit de nieuwe iMac-serie zijn voorzien van een snelle PowerPC G3-processor met een snelheid van maximaal 500 MHz en een grotere harde schijf van maximaal 30 GB. De iMac DV-modellen worden tevens geleverd met iMovie 2, de nieuwste versie van de populairste en meest gebruikersvriendelijke programmatuur voor de bewerking van digitale video.

De iMac is nu nog adembenemender en toegankelijker dan voorheen, aldus Steve Jobs, CEO van Apple. 3De iMac is gewoonweg de beste computer ter wereld om op het Internet te surfen en thuis of op school Desktop Movies te maken.

De nieuwe iMac-serie bestaat uit de volgende modellen:

* de iMac, de beste Internet-computer ter wereld, die een 350-MHz PowerPC G3-processor bevat en verkrijgbaar is in de kleur Indigo

* de iMac DV, een iMac met een 400-MHz PowerPC G3-processor, FireWire en het videobewerkingsprogramma iMovie, die verkrijgbaar is in de kleuren Indigo en Ruby

* de iMac DV+, met een nog grotere snelheid, meer opslagcapaciteit en een dvd-speler, die is uitgerust met een 450-MHz PowerPC G3-processor, een harde schijf van 20 GB, een dvd-romspeler met sleuf en dvd-videoweergave en iMovie 2, en die verkrijgbaar is in de kleuren Indigo, Ruby en Sage

en

* de iMac DV Special Edition, de ultieme iMac met een supersnelle 500-MHz PowerPC G3-processor, een enorme harde schijf van 30 GB, die verkrijgbaar is in de kleuren Antraciet en Snow (sneeuwwit). De iMac DV Special Edition is de snelste en meest adembenemende iMac aller tijden.

De nieuwe iMac-computers worden standaard geleverd met de nieuwe innovatieve, optische muis van Apple en een professioneel toetsenbord. De Apple Pro Mouse kan met grote precisie op nagenoeg elke ondergrond worden gebruikt, zonder dat een muismat nodig is. Deze muis is voorzien van een ergonomische knop die de hele bovenkant beslaat en ligt dankzij de elliptische vorm comfortabel in de hand. Apple is hiermee het eerste bedrijf dat bij alle personal computers standaard een optische muis levert. Het prachtige nieuwe Apple Pro Keyboard is uitgerust met functie- en pijltoetsen van volledige grootte, volumeknoppen en een cd/dvd-verwijdertoets, en is tevens voorzien van twee USB-poorten.

Alle iMac DV-modellen zijn voorzien van FireWire-poorten waarop een digitale camcorder en andere FireWire-apparaten kunnen worden aangesloten. Verder is op deze modellen iMovie 2 geïnstalleerd. iMovie 2 is voorzien van een verfijnde gebruikersinterface die nu nog gebruiksvriendelijker is. De audiobewerkingsmogelijkheden zijn aanzienlijk uitgebreid en ook de regelaars voor titels en overgangen zijn aangepast. Bovendien bevat deze versie van iMovie nieuwe effecten zoals het versnellen of vertragen van videofragmenten en het toevoegen van een sepiatint en soft focus. De iMac DV+ en iMac DV

Special Edition beschikken over een dvd-romspeler met sleuf voor het lezen van dvd's en het afspelen van dvd-films. Alle iMac DV-modellen bieden bovendien ondersteuning voor AirPort, de oplossing van Apple voor het opzetten van draadloze netwerken.

De iMac beschikt daarnaast over fantastische andere voorzieningen waardoor deze computer zowel thuis als op school een groot succes is. De iMac werkt bijvoorbeeld zonder ventilator, zodat het geluidsniveau twee keer zo laag is als dat van vergelijkbare systemen van andere fabrikanten, en beschikt over een ATI RAGE 128 Pro-versneller voor een uitstekende grafische weergave, een ingebouwde 10/100BASE-T Ethernet-poort voor eenvoudige aansluiting van een DSL- of kabelmodem en een volledig digitaal audiosysteem dat is ontwikkeld in samenwerking met Harman Kardon.

Prijs en verkrijgbaarheid:

Raadpleeg de Apple Store voor de in Nederland geldende prijzen (www.apple.com/nlstore).

De drie iMac DV-modellen zijn direct verkrijgbaar via The Apple Store (www.apple.com/nlstore) en bij de door Apple erkende resellers binnen enkele weken. Het instapmodel iMac is op dit moment nog niet leverbaar.

De nieuwe iMac-serie bestaat uit de volgende modellen:

* de iMac, verkrijgbaar in de kleur Indigo, met een 350-MHz PowerPC G3-processor, 64 MB PC100 SDRAM, 512 KB 3backside2-cache, een Ultra ATA harde schijf van 7 GB, een cd-romspeler met sleuf, een ingebouwde 56K V.90-modem en twee USB-poorten.

* de iMac DV, verkrijgbaar in de kleuren Indigo en Ruby, met een 400-MHz PowerPC G3-processor, 64 MB PC100 SDRAM, 512 KB 3backside2-cache, een Ultra ATA harde schijf van 10 GB, een cd-romspeler met sleuf, een ingebouwde 56K V.90-modem, twee FireWire-poorten, een VGA-poort voor synchrone weergave en AirPort-ondersteuning.

* de iMac DV+, verkrijgbaar in de kleuren Indigo, Ruby en Sage, met een 450-MHz PowerPC G3-processor, 64 MB PC100 SDRAM, 512 KB 3backside2-cache, een Ultra ATA harde schijf van 20 GB, een dvd-romspeler met sleuf en dvd-videoweergave, een ingebouwde 56K V.90-modem, twee FireWire-poorten, een VGA-poort voor synchrone weergave en AirPort-ondersteuning.

* de iMac DV Special Edition, verkrijgbaar in de kleuren Antraciet en Snow, met een 500-MHz PowerPC G3-processor, 128 MB PC100 SDRAM, een Ultra ATA harde schijf van 30 GB, een dvd-romspeler met sleuf en dvd-videoweergave, een ingebouwde 56K V.90-modem, twee FireWire-poorten, een VGA-poort voor synchrone weergave en AirPort-ondersteuning.

© 2000 Apple Computer, Inc. Alle rechten voorbehouden. Apple, het Apple logo, AirPort, Apple Cinema Display, Apple Store, FireWire, iMovie, Power Mac en Velocity Engine zijn handelsmerken of gedeponeerde handelsmerken van Apple. Alle andere merknamen die worden genoemd kunnen handelsmerken zijn van hun respectieve eigenaars.

Apple

Apple Computer, Inc. gaf in de jaren '70 het startschot voor de personal-computerrevolutie met de Apple II en vond in de jaren '80 de personal computer opnieuw uit met de Macintosh. Apple staat nu opnieuw achter zijn oorspronkelijke missie ? de beste producten en ondersteuning leveren op het gebied van personal computers aan studenten, docenten, ontwerpers, wetenschappers, technologen, ondernemers en consumenten in meer dan 140 landen.

Websites van Apple: Voor informatie over Apple: www.apple.com Voor informatie over Apple Nederland: www.apple.com/nl Voor persberichten van Apple Benelux: www.apple.com/nl/pr

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Eveline Riedijk
Marketing Communications & Public Relations Manager Nederland Apple Nederland