Wereldwijde emissie KPN voor financieren expansie toekomst

Datum nieuwsfeit: 19-07-2000
Wereldwijde emissie KPN om toekomstige expansie te financieren

Koninklijke KPN N.V. ("KPN") kondigt een wereldwijde emissie van KPN-aandelen en mogelijk een converteerbare obligatielening aan. De Nederlandse Staat, die zoals bekend zijn aandeel in KPN terug wil brengen, is voornemens een deel van zijn aandelen middels deze emissie te verkopen, echter onder erkenning van de strategische behoeften van de onderneming.

De emissie zal naar verwachting in het vierde kwartaal van dit jaar plaatsvinden, mits de marktomstandigheden dit toelaten. Naast een wereldwijde emissie gericht op institutionele beleggers zullen particuliere beleggers in Nederland, Duitsland, de Verenigde Staten en mogelijk andere landen worden benaderd.

De emissie sluit aan bij de strategie van KPN om binnen Europa een van de belangrijkste spelers te worden op de Mobiele, Internet en Data IP-markten. De opbrengst wordt gebruikt voor verdere investeringen in deze gebieden, met name met betrekking tot derde generatie mobiele telefonie (UMTS) in verschillende Europese landen.

Recente ontwikkelingen bij KPN en KPN Mobile N.V. ("KPN Mobile") hebben ertoe geleid financiering aan te trekken via KPN. Niettemin blijft KPN gecommitteerd aan het verkrijgen van een aparte beursnotering voor dochteronderneming KPN Mobile, het mobiele telecommunicatiebedrijf van KPN. Als gevolg van de aangekondigde emissie zal deze beursgang volgend jaar plaatsvinden.

ABN AMRO Rothschild, Goldman Sachs International en Schroder Salomon Smith Barney zullen optreden als Joint global coordinators. Nadere details over de omvang, structuur en het tijdschema van de emissie zullen op 30 augustus bekend worden gemaakt, tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers van KPN.

De aandelen Koninklijke KPN N.V. staan genoteerd aan de effectenbeurzen van Amsterdam, Londen en Frankfurt en, in de vorm van American Depositary Receipts, aan de effectenbeurs van New York.

Noot voor de redactie (

Noot voor redacties