Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Vlaamse Agalev wil verhoging aantal onbemande camera's

Datum nieuwsfeit: 19-07-2000
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Agalev (Vlaanderen)

P E R S M E D E D E L I N G
Brussel, 19 juli 2000.
Agalev wil drastische verhoging aantal onbemande camera's


Morgen wordt het federaal verkeersveiligheidsplan goedgekeurd door de regering. Daar is heel wat discussie aan voorafgegaan. Voor Agalev moet een straffer handhavingsbeleid integraal deel uitmaken van het plan. Agalev verwacht van de regering een gedurfd beleid op vlak van verkeersveiligheid. In 1999 vielen er 1.397 doden op de Belgische wegen. Met 13,4 verkeersdoden per 100.000 inwoners scoort België dramatisch slecht binnen Europa. De verantwoordelijkheid van de vorige regeringen ter zake is groot. Het plan van Minister Durant biedt uitzicht op een nieuwe aanpak, maar dan mag het niet afgezwakt worden.
Agalev vraagt m.n. dat de regering het rijbewijs met punten geen stille dood zou laten sterven. Het is een goede zaak dat men een objectieve evaluatie maakt van de concrete ervaringen met het rijbewijs met punten in het buitenland (bv. in Frankrijk). Maar voor ons kan de discussie enkel gaan over de modaliteiten. Niet langer over het principe dat bij herhaalde overtredingen zwaarder moet bestraft worden.
Ook het invoeren van het boetesysteem gekoppeld aan het inkomen is voor de Groenen van belang als men vorm wil geven aan een geloofwaardig handhavingsbeleid.

Agalev vraagt een duidelijke keuze van de regering voor het systeem van de onbemande camera's. Tot nu toe zijn er 50 camera's in heel België, die dan nog slecht functioneren: dit is pure hypocrisie, het resultaat van communautair 'afbod'. Bovendien is ons systeem van camera's verouderd. In andere landen werkt men al lang met digitale of video-systemen. In Frankrijk, Engeland, Duitsland, Nederland staan er vooral veel meer camera's. De pakkans voor snelheidsovertreders is dan veel groter en het preventief effect op de verkeersveiligheid is navenant. Het vooraf aankondigen en zichtbaar opstellen van camera's is maar aanvaardbaar binnen een keuze om het gebruik van camera's (al dan niet alternerend met lege kastjes) op grote schaal toe te passen. De huidige 50 camera's moeten er 500, 5000 worden.
Ook de gewesten hebben als wegbeheerders hierin een verantwoordelijkheid. Maar voor ons blijft het afdwingen van de snelheidslimieten een federale opdracht. Als men niet wil dat de wegcode geregionaliseerd wordt, is terzake een doortastend beleid gewenst.

Agalev dringt tenslotte aan op een veel duidelijker keuze van de regering voor snelheidsbegrenzers in de wagen zelf. Agalev stelt volgende actiepunten voor:

- strenge controle op snelheidsbegrenzers en tachografen in vrachtwagens
- verplichting van snelheidsbegrenzers niet enkel voor lichte vrachtwagens (cf. Europa) maar ook voor bestelwagens

- fiscaal stimuleren van maximale snelheidsbegrenzers in personenwagens
- opzetten en/of ondersteunen van experimenten met variabele snelheidsbegrenzers.

Johan Malcorps, senator
Lode Vanoost, volksvertegenwoordiger


Agalev Persdienst
Paskal Deboosere, persverantwoordelijke
Brialmontstraat 23, 1210 Brussel
tel (02)219 19 19 fax (02)223 10 90
gsm 0496 567 569
e-mail (pers@agalev.be)

Agalev via InterNet
e-mail persdienst: (pers@agalev.be)
agalev homepage : www.agalev.be/
persteksten : www.agalev.be/pers/

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie