Samenwerking Sanquin Bloedvoorziening met Belgische CAF

Datum nieuwsfeit: 19-07-2000
Rode Kruis Vlaanderen

Persbericht

De Centrale Afdeling voor Fractionering van het Rode Kruis cvba (CAF)-België intensiveert strategische samenwerking met Sanquin-Nederland

De Belgische CAF en de Nederlandse Stichting Sanquin Bloedvoorziening hebben besloten een volgende stap te zetten in de strategische samenwerking die in 1998 werd aangegaan.

Het Belgische Rode Kruis is samen met Sanquin vennoot in de Belgische Coöperatieve Vennootschap met beperkte aansprakelijkheid CAF van het Rode Kruis. Deze organisatie bereidt evenals Sanquin geneesmiddelen uit plasma. De CAF doet dit voor gebruik in België, Sanquin voor Nederland. Door deze samenwerking, die binnen de not-for-profit sector uniek te noemen is, wordt de beschikbaarheid op langere termijn van voldoende plasmaproducten van vrijwillige onbetaalde donors in België en Nederland veilig gesteld. Dit past binnen de strategie van zelfvoorziening met bloed en bloedproducten binnen Europa.

Bij de start van de samenwerking werd afgesproken de bedrijfsprocessen voor de bereiding van plasmaproducten te verdelen over de locaties Brussel en Amsterdam, zodat voor ieder van de locaties schaalvergroting ontstaat die een meer efficiënte bedrijfsvoering mogelijk maakt. In verband met de noodzaak van vernieuwing van de productiefaciliteiten van CAF is besloten een nieuwe fabriek te laten bouwen in Neder-Over-Heembeek (Brussel). Besloten is het fractioneren (het isoleren van de therapeutische componenten) van al het Belgische en Nederlandse plasma in de nieuwe fabriek van de CAF te laten plaatsvinden. Daarnaast zal loonfractionering plaatsvinden voor derden. Hierdoor wordt een totaal fractioneringsvolume van 550.000 liter, waarvan 135.000 liter voor derden, bereikt.

Het verder verwerken tot eindproducten voor de Belgische en Nederlandse markt vindt zoveel mogelijk bij Sanquin plaats. De totale investering in de nieuwe fabriek bedraagt naar verwachting 1.150 miljoen BEF. Sanquin neemt deel met een bedrag van 300 miljoen, het Belgische Rode Kruis met 150 miljoen, de CAF zelf heeft een investeringsreserve aangelegd van 300 miljoen.

Volgens de planning zal de eerste paal voor de nieuwe fabriek in september a.s. worden geslagen. Op 1 januari 2003 moet de fabriek volledig operationeel zijn.

Brussel, 19 juli 2000

Voor meer informatie: Nadine Deglein, Directiesecretariaat CAF cvba; telefoonnummer 02-264 64 01.