Nieuwe MKB subsidiewijzer Schoner Produceren

Datum nieuwsfeit: 19-07-2000
Den Haag, 19 juli 2000.

Afzender: De ministeries van Economische Zaken en Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer en het Interprovinciaal Overleg (IPO)
Onderwerp: Nieuwe uitgave subsidiewijzer Schoner Produceren voor het midden- en kleinbedrijf.

Nieuwe MKB subsidiewijzer Schoner Produceren

Den Haag, vandaag is de nieuwe Subsidiewijzer Schoner Produceren verschenen. De subsidiewijzer bevat een overzicht van alle relevante subsidieregelingen voor het midden- en kleinbedrijf op het gebied van schoner produceren. De subsidiewijzer is een uitgave van het programma Schoner Produceren en richt zich op adviseurs en bedrijven in het MKB. De subsidiewijzer maakt het voor deze partijen makkelijker om geld te vinden voor het nemen van economisch verantwoorde milieumaatregelen.

Het overzicht is in het mei 2000 samengesteld en bevat alleen regelingen die van belang zijn voor het MKB en die na juni 2000 nog geruime tijd doorlopen. Naast regelingen van de Nederlandse overheid staan er ook regelingen van de Europese Unie in. Het overzicht van de regelingen is nu voor het eerst ook rechtstreeks te downloaden van internet via www.schonerproduceren.nl.

De subsidiewijzer is ook kosteloos te bestellen via het projectsecretariaat Schoner Produceren, bereikbaar op e-mailadres (schoner@svdt.nl) en www.schonerproduceren.nl.

Over Schoner Produceren
Schoner Produceren is een gezamenlijk programma van de ministeries van Economische Zaken en Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer en het Interprovinciaal Overleg (IPO). Het programma ondersteunt projecten die milieugericht werken in het MKB stimuleren. Doelgroepen zijn gemeenten, provincies/preventieteams en adviseurs van het MKB, zoals Kamers van Koophandel, Kamers van Koophandel, Syntens (voorheen InnovatieCentra), bedrijfsmilieudiensten, brancheorganisaties, financiële instellingen, etcetera.
Uitgangspunt is dat de ondernemer bedrijfseconomisch voordeel kan hebben bij schonere productiemethoden en producten, zoals kostenbesparingen of een sterkere concurrentiepositie. Schoner Produceren stimuleert daartoe de samenwerking van overheid en MKB-adviseurs. Daarnaast bevordert het programma de integrale benadering van de milieuthema?s als afval- en emissiepreventie, milieutechnologie, milieugerichte productontwikkeling, bedrijfsinterne milieuzorg en energiebesparing. Hiertoe verstrekt Schoner Produceren financiële bijdragen voor projecten van MKB-adviseurs en bedrijven. Verder wordt voorlichting gegeven via een driemaandelijks informatiebulletin, een website (www.schonerproduceren.nl) een jaarlijkse bijeenkomst voor adviseurs en logomateriaal.

Noot voor redacties