Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 19-07-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 19-07-2000 Politieberichten van 18/7 (13.00 uur) t/m 19/7 (07.00uur)

Leeuwarden: inbraak kantoor
Van maandag op dinsdag werd ingebroken in een dependance van de GGD aan de Pelikaanstraat, waarin een makelaarskantoor is gevestigd. Men kwam het gebouw binnen door aan de voorzijde een ruit te vernielen. Uit het pand werden twee computers met bijbehorende randapparatuur weggenomen. Een 43-jarige inwoonster uit Stiens heeft aangifte gedaan.
Leeuwarden: inbraak auto
Afgelopen maandag tussen 19.30 en 21.30 uur werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op de Noorderweg. De linker achterruit van de auto werd vernield en uit de auto werd een autoradio weggenomen. Een 48-jarige inwoonster uit Bolsward heeft aangifte gedaan.

Minnertsga: brand in schuur
Dinsdag omstreeks 12.45 uur brak brand uit in een schuur aan de Rispinge. De eigenaar, een man van 55 jaar, was in de schuur aan het flexen. Hierbij kwamen vonken in het net in de schuur gebrachte hooi terecht. De schuur lag vol. De eigenaar heeft eerst zelf nog getracht de brand te blussen. Toen dit niet lukte werd de brandweer gewaarschuwd, die de brand heeft geblust. De schuur brandde geheel uit. Het woonhuis kon door de brandweer worden behouden.
Wommels: diefstal aanhangwagen
Het afgelopen weekend werd een aanhangwagen gestolen, die geparkeerd stond naast een keet bij de kruising Hottingawei Westergoawei onder Wommels. De bak van de aanhangwagen is ongeveer 1.70 x 1.20 meter, geelblauw van kleur. De spatborden zijn van plastic. De aanhangwagen is van een aannemingsbedrijf uit Zwolle. Een 25-jarige inwoner uit Hijum heeft aangifte gedaan.

Drachten: winkeldiefstal
Dinsdag omstreeks 13.50 uur werden bij een drogisterij op de Noordkade een moeder en dochter op heterdaad betrapt bij het plegen van een winkeldiefstal. Het tweetal had voor f 78.- meegenomen zonder deze goederen te betalen. De vrouwen werden aangehouden en zijn overgebracht naar het bureau. Aldaar kreeg de moeder, 67 jaar uit Roden een geldboete van f 400.- , terwijl de dochter, 42 jaar uit Leek, een geldboete kreeg van f 375.-.

Sint Annaparochie: onder invloed
Dinsdag omstreeks 16.45 uur werd op de Beuckelaerstraat een automobilist gecontroleerd. De man, een 41-jarige inwoner uit Sint Annaparochie, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 845 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 10 uur. Verder bleek dat de man niet in het bezit was van een rijbewijs en dat er nog een geldboete openstond van f 150.- en/of buiten gebruikstelling van het voertuig. Daar de verdachte niet kon betalen, bleef de auto aan het bureau.
Katlijk: brand hooischuur
Dinsdag omstreeks 18.00 uur kwam er een melding binnen dat er brand zou zijn in een hooischuur aan de Weversbuurt. Het zoontje van 9 jaar had met zijn vriendje op de hooizolder een pakje lucifers in brand gestoken en in een oogwenk stond ook een gedeelte van het hooi in brand. De melder, een 30-jarige inwoner uit Heerenveen, zag rook uit de schuur komen en sloeg meteen alarm en haalde wat hooipakjes uit de schuur. De brandweer was snel ter plaatse en heeft de brand geblust. Door het snelle ingrijpen, bleef de schade beperkt.
Drachten: aanrijding met gewonde
Dinsdag omstreeks 15.00 uur vond op de kruising Langewyk - Noorderdwarsvaart een aanrijding plaats tussen een fiets en een bromfiets. Een 69-jarige inwoner uit Drachten, fietste over de Langewyk en reed voor de bromfiets, bestuurd door een 33-jarige inwoner uit Kootstertille, die over de Noorderdwarsvaart reed, de kruising op. Ondanks krachtig remmen raakte de bromfietser de fietser. De fietser kwam ten val en werd met verwondingen aan het hoofd overgebracht naar het ziekenhuis. De bromfietser raakte niet gewond.
Breezanddijk: aanrijding
Dinsdag omstreeks 21.45 uur vond op de kop van de Afsluitdijk onder Breezanddijk een eenzijdig verkeersongeval plaats. Een 23-jarige inwoonster uit Almere bestuurde voor de eerste keer een auto, die was uitgerust met stuurbekrachtiging en cruisecontrole Toen zij op een gegeven moment iets te ver naar rechts stuurde, waarschuwde haar man haar hiervoor. Zij gaf toen een ruk aan het stuur en 'knalde' op de klassieke manier tegen de vangrail. De auto werd geheel vernield. De man, 27 jaar, klaagde over pijn in zijn nek en is voor alle zekerheid overgebracht naar het ziekenhuis in Sneek.

Bureau Voorlichting & PR: 058 880 8272