Wenskaartencartoonist Held van de Maand bij Readers Digest

Cartoonist van wenskaarten uit Zeewolde Held van de Maand bij Readers Digest

25 - 7 - 2000
Michaelrobbert van Gemen kijgt oorkonde en cheque ter waarde van NLG 1000,-
Op woensdag 19 juli nam de 18-jarige Michaelrobbert van Gemen uit Zeewolde de Held van de Maand- oorkonde van Readers Digest in ontvangst. Hij kreeg de onderscheiding en het bijbehorende geldbedrag van NLG 1000,- als blijk van waardering voor de wenskaarten die hij ontwerpt. Bij Michaelrobbert werd op 13- jarige leeftijd kanker ontdekt en tijdens de periodes die hij in het ziekenhuis doorbracht ergerde hij zich aan sommige kaarten die hij ontving. Goed bedoelde wensen stonden vaak op weinig inspirerende kaartjes. Toen hij in het ziekenhuis lag, omdat zijn been vanwege kanker geamputeerd werd, kreeg hij onder andere kaartjes waarop stond: Ik hoop dat je snel weer op de been bent. In die tijd begon Michaelrobbert zijn eigen kaarten te tekenen. Voor elke gelegenheid ontwerpt hij kaarten, die stuk voor stuk betrekking hebben op zijn handicap, maar ze getuigen tegelijkertijd van humor en vrolijken anderen op. Hoewel de kaarten een groot succes zijn, heeft zich nog geen uitgever gemeld. Michaelrobbert laat zich echter niet uit het veld slaan en begint in de herfst van dit jaar met een opleiding aan de Cartoonschool in Amsterdam. Het is bewonderenswaardig hoe iemand van 18 jaar, die al zoveel tegenslagen heeft gekend, zo positief in het leven staat. Michaelrobbert verdient het om zelf eens in het zonnetje gezet te worden, aldus Oele Steenks, hoofdredacteur van Readers Digest.

Readers Digest zet maandelijks bijzondere personen in het zonnetje. De titel Held van de Maand wordt toegekend aan gewone mannen of vrouwen die heldhaftig hebben opgetreden of zich inzetten voor bijzondere initiatieven. Naast de eervolle titel van Held van de Maand, ontvangt de held NLG 1000,-. Iedere maand kunnen Nederlanders iemand nomineren voor de titel Held van de Maand van Readers Digest. Wordt deze persoon gekozen dan ontvangt de inzender een bedrag van NLG 150,-.
Readers Digest is een internationale uitgeverij die in 1922 werd opgericht in de Verenigde Staten met de publicatie van het gelijknamige tijdschrift. In Nederland is het tijdschrift bekend als Het Beste. Dit tijdschrift is uitgegroeid tot het grootste ter wereld met 48 edities in 19 talen en 100 miljoen lezers wereldwijd. Inmiddels is The Reader's Digest Association Inc. een vooraanstaande uitgeverij met een compleet assortiment aan onderhoudende en informatieve producten als boeken, muziekcollecties, videos, audioboeken, special interest bladen en multimedia producten. Informatie over Readers Digest is te vinden op internetsite: www.readersdigest.nl of www.hetbeste.nl. Voor vragen kunt u contact opnemen met DLV Public Relations, Jikke Feenstra/Eveline Bouman,
Tel.: 023 554 20 30, e-mail: (info@dlvpr.nl) .