LTO start procedure kandidaatstelling vakgroepvoorzitters

Bron: LTO Nederland
LTO Nederland

LTO start procedure kandidaatstelling vakgroepvoorzitters

Donderdag 20 juli 2000 - LTO-Nederland heeft de procedure gestart voor de dit najaar te houden verkiezing van acht nieuwe vakgroepvoorzitters. In haar vandaag verschenen ledenblad Oogst roept de organisatie kandidaten op die de komende vier jaren leiding willen geven aan de sectorale belangenbehartiging, en daarnaast medeverantwoordelijk zullen zijn voor het algemene beleid van LTO-Nederland. Het gaat om de LTO-vakgroepen akkerbouw, glastuinbouw, vollegrondsgroenteteelt, melkveehouderij, schapen- en geitenhouderij, varkenshouderij, vleesveehouderij en vleeskalverhouderij.

Het is de tweede keer in haar bestaan sinds 1995 dat LTO-Nederland dergelijke verkiezingen houdt. De vakgroepvoorzitters hebben een zittingstermijn van vier jaren. Zes van de acht huidige voorzitters hebben publiekelijk laten weten herkiesbaar te zijn. Dat zijn Aike Maarsingh (akkerbouw), Frans van Beerendonk (vollegrondsgroenteteelt), Rein Boersma (schapen- en geitenhouderij), Chris van Gisbergen (varkenshouderij), Wim Bakker (vleesveehouderij) en Peter van Rhee (vleeskalverhouderij). Alleen Jan Cees Vogelaar (melkveehouderij) en Frans Hoogervorst (glastuinbouw) stellen zich niet opnieuw beschikbaar.

Leden van de regionale LTO-organisaties kunnen zich individueel kandidaat stellen of zich laten voordragen. Een kandidatuur moet ondersteund zijn met tien handtekeningen van leden. De periode van kandidaatstelling loopt tot en met vrijdag 1 september a.s. Wanneer er voor één functie meerdere kandidaten zijn, krijgen de leden uit de betrokken sector de gelegenheid schriftelijk een stem uit te brengen op de kandidaat van hun voorkeur. In geval er één kandidaat is, zal deze voor benoeming worden voorgedragen aan het LTO-bestuur. Indien er geen kandidaat is voor het voorzitterschap van een vakgroep zullen voorzitter en directie van LTO-Nederland het bestuur voorstellen doen hoe verder te handelen.

Kandidaten moeten voldoen aan de ‘basisprofielschets vakgroepvoorzitters'. Een vertrouwenscommissie uit elke vakgroep toetst kandidaten aan deze criteria, en doet vervolgens een voordracht aan het bestuur van LTO-Nederland. Het LTO-bestuur zal de voorzitters van de vakgroepen benoemen. De zittingstermijn vangt aan op 1 januari aanstaande.

Informatie: Hans van Leusden (tel.: 070-3382828) en Tineke Cevaal (tel.: 070-3382721)

Wilt u hierop reageren? Stuur dan uw e-mail naar: (info@lto.nl)

(Auteur: LTO-Nederland)